Hej.. Min mand skal rejse til tyrkiet.. En ferie på 20 dage.. Skal han bare medbringe sin pas eller skal han ha en tilbagerejsetilladelse..?
Skal han medbringe papiren fra uS hvor der er tilkendt opholdstilladelse, eller er det ok med KUN pas.. Er der ellers andet han skal medbringe til lufthavnen..
Hjææælp
Re: Hjææælp
Man skal som tredjelandsborger i Danmark ALTID medbringe pas ved rejser over en landegrænse. Hvis han ønsker at rejse tilbage til Danmark eller et andet Schengen-land skal han desuden medbringe opholdstilladelse eller opholdskort til Danmark.
Han har fået en stickers i sin pas med opholdstilladelse som er gyldig i 2 år, er det ikk nok med den ?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Svaret på dit sidste spørgsmål kan siges meget kort: Ja.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Du skriver, at hans opholdstilladelse er gyldigt i 2 år – hvornår (fra hvilken dato) blev den sat i passet?
I hvor lang tid er den endnu gyldig?
Jeg ville ringe til den danske ambassade i Tyrkiet.
Der er ret stramme regler for, i hvor lang tid opholdstilladelsen endnu skal være gyldig for ind- og udrejse.
I hvor lang tid er den endnu gyldig?
Jeg ville ringe til den danske ambassade i Tyrkiet.
Der er ret stramme regler for, i hvor lang tid opholdstilladelsen endnu skal være gyldig for ind- og udrejse.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jeg ville forlade mig på at reglerne for, hvornår man kan søge om forlængelse af opholdstilladelse kan bruges som tommelfingerregel for opholdstilladelsens 'tilbagerejse-holdbarhed'. Man kan tidligst søge om forlængelse af opholdstilladelse 2 mdr. før den udløber, så hvis den er gyldig i mindst 2 mdr. endnu, når man vender tilbage, kan der ikke være nogen risiko.
Det er i øvrigt kun flygtninge, der behøver at bekymre sig for om kortere ferierejser kan medføre bortfald af opholdstilladelse.
Det er i øvrigt kun flygtninge, der behøver at bekymre sig for om kortere ferierejser kan medføre bortfald af opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG