SU med tilbagevirkende kraft efter FS?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ads

SU med tilbagevirkende kraft efter FS?

Indlæg af ads » 16.06.2010 09:30:38

Hej alle

Min kone og jeg blev familiesammenført i starten af juni! Vi er super glade!

Jeg kan læse i hendes opholdstilladelse, at den er gyldig og gældende fra da vi ansøgte, dvs. allerede i januar 2010. Min kone påbegyndte studie februar 2010 og vi har således ikke kunnet få SU i disse 3-4 mdr. før vores ansøgning gik i orden. Nu kan jeg så læse at tilladelsen er gældende med tilbagevirkende kraft fra januar, dvs. hun har juridisk set været SU-berettiget hele perioden frem til nu.

På SU-kontoret på hendes universitet siger de at ikke kan give SU med tilbagevirkende kraft på trods af at hun juridisk har været SU-berettiget siden januar, fordi, som de siger "så får det jo aldrig en ende". Det er den vanlige velargumenterede postulering man kender fra mange andre offentlige kontorer. De siger også at hun skulle søge i februar, men de indrømmer så også at det ikke havde hjulpet idet det bare have givet et afslag! Jeg ved med sikkerhed at de ikke altid her 100% skarpe på alle regler på de lokale SU-kontorer og derfor stiller jeg mig tvivlsom overfor om de reelt baserer deres svar på viden eller antagelse.

Hvad mener I: har vi en sag her? Kan vi med rette ansøge om SU med tilbagevirkende kraft, in mente at min kone har være ligestillet efter integrationsloven siden januar 2010?

Tak for jeres hjælp!

skaanebo

Re: SU med tilbagevirkende kraft efter FS?

Indlæg af skaanebo » 16.06.2010 09:57:02

Hvis din kone faktisk har søgt om SU tilbage i februar, så burde det da gøre en forskel. Men hvis I ikke har søgt, så kan man først få SU fra det tidspunkt, hvor man faktisk ansøger om at få det.

solveig
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 16.06.2010 12:22:49

Jeg tror godt du kan komme igennem med denne sag, selvom du nok skal regne med en lang sagsbehandlingstid. Jeg tror ikke at sagen er død, blot fordi du(din kone) ikke søgte SU i februars, da jeg synes dine argumenter er rigelig til at forklare at I ikke gjorde det. Send en klage til SU´s klagenævn og de vil behandle sagen.

Min mand fik i Sverige barselspenge med tilbagevende kraft (6 måneder) af samme årsag, og det selvom man i princippet skulle have søgt. Men jeg ved også at de er noget 'rarere' i Sverige - så hvis der er villighed fra myndighedernes side kan det selvfølgelig godt lade sig gøre.

pøj pøj

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.06.2010 12:26:07

Til gengæld bliver der ikke kortet af i ens SU-klip, dvs hvis din kone er berettiget til 3 x 12 SU klip + 6 fjumreklip til en bachelor, så får hun 3 x 12 SU-klip + 6 fjumreklip 'i banken' fra ansøgningstidspunktet - de 'forsvinder' ikke bare, jeg opdagede således, at jeg havde 13 SU-klip på min konto efter at have afsluttet min cand.jur., og dem kunne jeg få udbetalt da jeg begyndte på BA i tyrkisk :D
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.06.2010 13:40:58

Regler for su og barselspenge er forskellige.

En dansker, der begynder at studere i januar, men først får snøvlet sig sammen til at søge om su i februar, går simpelthen glip af muligheden for at få su for januar.

ads

Indlæg af ads » 17.06.2010 21:43:27

Hej alle

Tak for jeres svar.

Skaanebo: Jeg er helt enig i at folk der ikke tager sig sammen og får søgt fra uddannelsens start, kan ikke få SU fra uddannelsens start, men først fra når de søger. Det giver god mening.

Men i vores sag er problemet det at min kone først har været SU-berettiget fra nu og derfor har det ikke givet mening af søge fra uddannelsens start.

Jeg tror jeg vil sende en klage til SU-styrelsen og se hvad der sker. Tak for jeres input.

Besvar