A-kasse og dagpenge. Hvis nu.
A-kasse og dagpenge. Hvis nu.
Kære Forum,
Min mand er begyndt at læse til Sosu-hjælper i København og han skal i praktik om en uge. Derfor synes jeg det er en god ide at melde sig ind i en fagforening og evt. A-kasse, som vi har kontaktet.
I papirerne står der:
"Jeg har varig ophold- og arbejdstilladelse i Danmark. (Udfyldes kun, hvis du ikke er statsborger i Danmark).
Her har vi sat kryds, da min mand har været her i ca. 2 år.
Jeg har haft talt med udlændingerservice i dag, som siger at han godt må modtage dagpenge, da dette ikke hører ind om lov om aktiv socialhjælp.
Har også talt med FOA, som siger at man kun kan modtage dagpenge hvis man har varigt ophold.
Ved US sagde de, at der står jo i mands pas at han har midlertidig ophold med henblik på varigt ophold og at han har ret til at arbejde.
Jeg vil blot høre om nogen har erfaring med dette, om nogen før de 7 år har modtaget dagpenge. Jeg tænker også lidt på, hvis det ikke er muligt at modtage, er der jo ingen grund til at melde sig ind i A-kassen endnu.
På forhånd tak.
Karina
Min mand er begyndt at læse til Sosu-hjælper i København og han skal i praktik om en uge. Derfor synes jeg det er en god ide at melde sig ind i en fagforening og evt. A-kasse, som vi har kontaktet.
I papirerne står der:
"Jeg har varig ophold- og arbejdstilladelse i Danmark. (Udfyldes kun, hvis du ikke er statsborger i Danmark).
Her har vi sat kryds, da min mand har været her i ca. 2 år.
Jeg har haft talt med udlændingerservice i dag, som siger at han godt må modtage dagpenge, da dette ikke hører ind om lov om aktiv socialhjælp.
Har også talt med FOA, som siger at man kun kan modtage dagpenge hvis man har varigt ophold.
Ved US sagde de, at der står jo i mands pas at han har midlertidig ophold med henblik på varigt ophold og at han har ret til at arbejde.
Jeg vil blot høre om nogen har erfaring med dette, om nogen før de 7 år har modtaget dagpenge. Jeg tænker også lidt på, hvis det ikke er muligt at modtage, er der jo ingen grund til at melde sig ind i A-kassen endnu.
På forhånd tak.
Karina
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: A-kasse og dagpenge. Hvis nu.
Spørgsmål til PROSA: Jeg er ikke dansk statsborger. Kan jeg optages i PROSA og kan jeg få dagpenge?
Svar: Du skal som hovedregel have en arbejdstilladelse. Vi skal se din arbejdstilladelse før vi kan afgøre, om du kan få dagpenge.
Det tolker jeg som at der gælder det samme for din mand som for alle andre:
For at få arbejdsløshedsdagpenge, skal du:
• være registreret som arbejdssøgende i dit lokale jobcenter fra den første dag du er ledig
• have været medlem af en a-kasse i mindst ét år
• have været beskæftiget som lønmodtager i mindst 52 uger inden for de sidste tre år, hvis du er fuldtidsforsikret.
• have været beskæftiget som lønmodtager i mindst 34 uger inden for de sidste tre år, hvis du er deltidsforsikret.
• have udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang i en tilsvarende periode
• stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det betyder bl.a. at du skal søge og kunne overtage arbejde.
Bekræfte jobsøgning hver uge på Jobnet.dk
Hvis du har gennemført en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed, kan du optages som nyuddannet. Det er dog en betingelse, at a-kassen har modtaget en ansøgning om optagelse senest 2 uger efter, at du har afsluttet uddannelsen. Det er også en betingelse, at du har haft bopæl og ophold i Danmark umiddelbart forud for uddannelsens påbegyndelse og senest 2 uger efter uddannelsens afslutning.
Svar: Du skal som hovedregel have en arbejdstilladelse. Vi skal se din arbejdstilladelse før vi kan afgøre, om du kan få dagpenge.
Det tolker jeg som at der gælder det samme for din mand som for alle andre:
For at få arbejdsløshedsdagpenge, skal du:
• være registreret som arbejdssøgende i dit lokale jobcenter fra den første dag du er ledig
• have været medlem af en a-kasse i mindst ét år
• have været beskæftiget som lønmodtager i mindst 52 uger inden for de sidste tre år, hvis du er fuldtidsforsikret.
• have været beskæftiget som lønmodtager i mindst 34 uger inden for de sidste tre år, hvis du er deltidsforsikret.
• have udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang i en tilsvarende periode
• stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det betyder bl.a. at du skal søge og kunne overtage arbejde.
Bekræfte jobsøgning hver uge på Jobnet.dk
Hvis du har gennemført en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed, kan du optages som nyuddannet. Det er dog en betingelse, at a-kassen har modtaget en ansøgning om optagelse senest 2 uger efter, at du har afsluttet uddannelsen. Det er også en betingelse, at du har haft bopæl og ophold i Danmark umiddelbart forud for uddannelsens påbegyndelse og senest 2 uger efter uddannelsens afslutning.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Man kan blive medlem af en dansk A-kasse, hvis man har en opholdstilladelse, som er givet med henblik på varigt ophold. D.v.s. f.eks. en opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 (familiesammenføring), men ikke en opholdstilladelse til at følge et 6 måneders undervisningsforløb på en folkehøjskole.
"Varig" betyder altså ikke tidsubegrænset, men refererer til opholdstilladelser, som automatisk vil blive forlænget, hvis man sørger for at ansøge om det, og de oprindelige betingelser stadig er opfyldt.
Så det korte svar er, at ja, en ægtefællesammenført kan godt blive medlem af en A-kasse, og det kan han eller hun sådan set blive, lige så snart opholdstilladelsen er bevilget.
"Varig" betyder altså ikke tidsubegrænset, men refererer til opholdstilladelser, som automatisk vil blive forlænget, hvis man sørger for at ansøge om det, og de oprindelige betingelser stadig er opfyldt.
Så det korte svar er, at ja, en ægtefællesammenført kan godt blive medlem af en A-kasse, og det kan han eller hun sådan set blive, lige så snart opholdstilladelsen er bevilget.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Men rent omkostningsmæssigt er det smartest først at melde sig ind i en A-kasse, når man har fået et job, hvor man forventer at kunne blive i 12 måneder eller mere, idet man først får gavn af A-kassen, når man har været fuldt beskæftiget i 12 måneder.fundiver199 skrev:Så det korte svar er, at ja, en ægtefællesammenført kan godt blive medlem af en A-kasse, og det kan han eller hun sådan set blive, lige så snart opholdstilladelsen er bevilget.
-
thewriter78
- Geografisk sted: Danmark / Norge
- Kontakt:
@rinarios: Din mand kan sagtens få dagpenge når han er familiesammenført til Danmark og ikke blot have student visum dvs. han har tidsubegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold.
Da jeg læste ved DTU og var næsten færdig med min kandidat uddannelse, meldte jeg mig ind i A kasse 14 dage før mit studie afsluttede. På denne måde, behøver man ikke at opfylde de almindelige medlem optagelse regler når man er studerende.
Da jeg læste ved DTU og var næsten færdig med min kandidat uddannelse, meldte jeg mig ind i A kasse 14 dage før mit studie afsluttede. På denne måde, behøver man ikke at opfylde de almindelige medlem optagelse regler når man er studerende.
Jeg mener selvfølgelig, at man som SOSU-elev skal være medlem af FOA.
MEN, før I sætter snuden op efter dimmitend-dagpenge (som forhåbentlig aldrig bliver aktuelt) så tjek lige kravene til dimmitendsats i forhold til hvilken uddannelse, han er optaget på, om det er hjælper eller assistent-uddannelsen, da man som hovedregel skal have gennemført en uddannelse af over 18 måneders varighed for at kunne få dimmitendsatsen. Hvilket hjælperuddannelsen normalt ikke opfylder med en varighed af ca 14 md. Det kan FOA oplyse jer mere om eller få din mand til at tage en snak med sin tillidsrepræsentant på sit praktiksted. Desuden indgår man jo tit kontrakt med kommune/region og er garanteret indplacering efter endt uddannelse, så det skal jo nok gå alt sammen. Held og lykke, håber han bliver glad for det. Det er et dejligt fag, og der er brug for stærke mænd til de tunge løft.
MEN, før I sætter snuden op efter dimmitend-dagpenge (som forhåbentlig aldrig bliver aktuelt) så tjek lige kravene til dimmitendsats i forhold til hvilken uddannelse, han er optaget på, om det er hjælper eller assistent-uddannelsen, da man som hovedregel skal have gennemført en uddannelse af over 18 måneders varighed for at kunne få dimmitendsatsen. Hvilket hjælperuddannelsen normalt ikke opfylder med en varighed af ca 14 md. Det kan FOA oplyse jer mere om eller få din mand til at tage en snak med sin tillidsrepræsentant på sit praktiksted. Desuden indgår man jo tit kontrakt med kommune/region og er garanteret indplacering efter endt uddannelse, så det skal jo nok gå alt sammen. Held og lykke, håber han bliver glad for det. Det er et dejligt fag, og der er brug for stærke mænd til de tunge løft.
Det hedder, at man kan blive dimmitend, hvis man har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed
- eller en uddannelse, der består af TRE semestre.
Det står også på blanketten til indmeldelse.
- eller en uddannelse, der består af TRE semestre.
Det står også på blanketten til indmeldelse.
Juma
www.kaerligheden.dk
www.kaerligheden.dk
Det er korrekt at selve hjælperuddannelsen tager ca. 14 måneder.mariep skrev:Jeg mener selvfølgelig, at man som SOSU-elev skal være medlem af FOA.
MEN, før I sætter snuden op efter dimmitend-dagpenge (som forhåbentlig aldrig bliver aktuelt) så tjek lige kravene til dimmitendsats i forhold til hvilken uddannelse, han er optaget på, om det er hjælper eller assistent-uddannelsen, da man som hovedregel skal have gennemført en uddannelse af over 18 måneders varighed for at kunne få dimmitendsatsen. Hvilket hjælperuddannelsen normalt ikke opfylder med en varighed af ca 14 md.
Men til dette skal man vel også lægge de 20 uger (ca. 5 måneder) som grundforløbet udgør?
Så vidt jeg ved er erhvervuddannelser opbygget på den måde at man skal tage et grundforløb på 20 uger og derefter hovedforløb 1, praktik 1, hovedforløb 2, praktik 2 og endelig et afsluttende forløb/eksamen.
De 20 ugers grundforløb som man skal have inden man vælger retning tæller vel også med da de danner basis for at man får lov at starte på hovedforløbet?
Så alt i alt vil jeg altså mene at en SOSU-hjælper-uddannelse tager omkring 18-19 måneder.
Nogen der kan eller vil af- eller bekræfte dette?