Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
maXjolt
Hejsa
Nu sidder konen og jeg og diskuterer, om hun skal hjem på ferie før eller efter vi søger FS, og jeg bliver i tvivl om, om man kan tage afsted på ferie når man først har underskrevet integrationskontrakten ?
Almindelig fornuft fortæller mig, at seævfølgelig kan man det - selv bistandsklienter har ret til at tage ferie, omend det nogen gange er uden bistand i den periode...
Men nu har DF jo en del at skulle have sagt i forbindelse med DKs udlændinge politik, og det er desværre sjældent fornuft eller medmenneskelighed er indblandet i deres beslutninger
Så... er der nogen der ved dette ? Jeg har nemlig trevlet nyidanmark's side igennem, men kan ikke finde noget...
På forhånd tak.
-
fundiver199
De første 2 år må din kone være væk fra Danmark i op til 6 måneder ad gangen, og herefter må hun være væk i op til 12 måneder ad gangen. Så det skulle vist række rigeligt til de flestes behov for at holde ferie
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... der_dk.htm
Man skal dog være opmærksom på, at en kort besøg i Danmark ikke er nok til, at et udlandsophold kan anses for at være afbrudt. Så man kan altså ikke rejse væk i 6 måneder, være i Danmark i 3 uger, og så herefter rejse væk i 6 måneder igen.
-
maXjolt
Mange tak for svaret
Men jeg kan ikke se noget omkring det integrationsforløb, man skriver under på at følge...
Man starter jo på en sprogskole og et dertilhørende forløb omkring dansk-undervisning, eller ?
Og derudover, hvis kommunen anviser noget "arbejde" eller lignende, skal man velsagtens også have noget aftale i stand med dem ? Men i den situation ville jeg forvente, man er dækket af gængs lovgivning omkring arbejdstagere/ferierettigheder...
Jeg er bare nervøs for, hvad DF har fået lagt ind af specielle ting og sager, som US ikke nævner

-
fundiver199
Man kan ikke blive anvist arbejde, med mindre man modtager ydelser fra en A-kasse eller fra kommunen efter Lov om Aktiv Socialpolitik. Og sidstnævnte modregnes jo i den stillede bankgaranti og forudsætter desuden også, at ens ægtefælle heller ikke har hverken indkomst eller formue, som man kan leve af.
Derimod er man forpligtet til at deltage i integrationsprogrammet, så for mange og lange fraværsperioder vil naturligvis gøre det sværere at bestå den eksamen, man skal op til. Men en almindelig ferie er naturligvis ikke noget problem, det holder alle mennesker jo. Der er vel heller ikke undervisning i sommerperioden f.eks., netop af samme årsag.