permanent = permanent eller ?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
thoke

permanent = permanent eller ?

Indlæg af thoke » 07.05.2009 12:22:04

min kone har permanent (tidsbegrænset) opholdstilladelse, vi kom tilbage til danmark for 3 år siden.
vi har snakket en del om hvor permanent opholdstilladelsen er efter den bliver permanent efter 7 år (forudsat alle krav er opfyldt).
Vi har fra flere sider hørt at som regelerne er pt. skal min kone forlade landet inden for et år ved min død, uanset om vi har boet her i 20 år har hus etc.
det skal siges vi har ingen børn og ingen planer om at få nogen.
men kan det være rigtigt at ved min død for eksempel, skal min kone sælge hus, bil etc og være ude af landet inden for et år.
er det sagen er det ikke lige noget der giver os lyst til at blive, hvordan kan danmark blive hjemme for hende hvis hun har det hængende over hovedet?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2009 12:42:03

Allerførst, hvis din kone kun har boet i Danmark i 3 år, så har hun ingen permanent opholdstilladelse nu - men en tidsbegrænset. Den kan tidligst gøres permanent, når hun har boet i Danmark i 7 år, dog 5 år ved brug af EU-retten. Det er altså først, når din kone har boet i Danmark i 7 år og sikret sig en permanent opholdstilladelse, at hun kan være helt sikker på, at hun kan få lov til at blive boende i Danmark, uanset forholdet til dig og hvad der ellers måtte ske (dødsfald, skilsmisse, osv.).

En ubetinget ret til at bo i Danmark har man jo i øvrigt kun, hvis man er dansk statsborger.

thoke

Indlæg af thoke » 07.05.2009 20:21:32

mange tak for svaret skaanebo =)
du skulle vel ikke have et link eller noget til noget lovtekst, eller en ide om hvor jeg kunne lede, specielt efter ophold efter 7 år / permanent ophold og død / skilsmisse.
ikke et rart senarie at forestille sig, men desværre er det en nødvendighed =)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2009 21:09:50

Om fornyelse og permanent opholdstilladelse her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm

Om ophør af opholdstilladelse her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ophoer.htm

Besvar