kæresten flytter fra Sverige

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LadyinBlack
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.02.2022 08:02:24

kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af LadyinBlack » 23.02.2022 16:57:45

Hej

min kæreste har boet i Sverige siden 2014.
Han har også svensk statsborgerskab
vi har planlagt at han flytter til mig om ikke så længe -
da han er svensk statsborger, han kan frit indrejse og bo i Dk? vi skal registrere hans indrejse i borgerservice, og min adresse.
selvfølgelig, han skal også søge noget arbejde når han er flyttet hos mig. Jeg bor i DK siden 1994, og har dansk statsborgerskab. Vi også har plan om at gifte sig.

nu kommer mit spørgsmål - han skal ikke søge om eu opholdkort? fordi han er svensk statsborger? vel? det er kun for dem der er fra andet EU land?

hvis han ( men det tror jeg ikke han vil, han har det fint med svenske statsbrgerskab ) måske overveje at søge om dansk statsborgerskab, han skal vel bo i landet i nogle år ( fordi han fik svensk statsborgerskab ved lov- naturalisation)
her skal han dokumentere f. eks at han har boet i landet i x antal år - vil det være nok med en bopælsattest? siden nordiske statsborgere kan bare indrejse og bo i landet .

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af skaanebo » 23.02.2022 20:14:38

Ja, din kæreste vil uden problemer kunne bosætte sig i Danmark, når han er svensker.

Og nej, som nordisk statsborger skal han ikke søge om nogen form for opholdsbevis, sådan som andre EU-borgere ellers skal.

LadyinBlack
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.02.2022 08:02:24

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af LadyinBlack » 06.03.2022 19:52:16

skaanebo skrev:
23.02.2022 20:14:38
Ja, din kæreste vil uden problemer kunne bosætte sig i Danmark, når han er svensker.

Og nej, som nordisk statsborger skal han ikke søge om nogen form for opholdsbevis, sådan som andre EU-borgere ellers skal.
Mange tak for svar. :)
Glæder mig til han endelig flytter , nu på Fredag, så næste uge tager vi på Borgerservice og medler indrejse sp han får cpr nr.

Har du nogle andre tips eller råd, eller noget , så er du velkommen at skrive :) i tråden her.

LadyinBlack
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.02.2022 08:02:24

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af LadyinBlack » 09.05.2022 13:40:42

skaanebo skrev:
23.02.2022 20:14:38
Ja, din kæreste vil uden problemer kunne bosætte sig i Danmark, når han er svensker.

Og nej, som nordisk statsborger skal han ikke søge om nogen form for opholdsbevis, sådan som andre EU-borgere ellers skal.

nu kommer jeg med dumt spørgsmål igen.
kan han blive bedt om at rejse hjem? han har sit eget penge, opsparing, som vil han leve af til at starte med , plus bil han bo med mig.
men kan borgerservice nægte at folkeregistrere ham bare på baggrund af at han vil være samlevende med mig / hans kæreste / forlovede?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af skaanebo » 09.05.2022 14:16:17

Nej, en svensker kan kun blive sendt hjem hvis 1) han har begået kriminalitet og udvises af Danmark eller 2) han søger om kontanthjælp og har ingen tillnytning til Danmark i form af familie, kæreste eller nære venner.

LadyinBlack
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.02.2022 08:02:24

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af LadyinBlack » 09.05.2022 16:10:21

Oh okay tak for svar :)
jeg tænkte at det vil måske være nok at pga. han vil bo med mig/kæresten, at det vil være måske nok grund, men nej, han vil ikke søge kontanthjælp eller noget, han har eget opsparing/penge, plus jeg arbejder, så jeg vil også være ind over økonomisk til vores husstand/og ham. .

det er bare når jeg læste et sted på Fb gruppe jeg er medlem - at nogle skriver vil ikke være lovligt i landet med mindre de har job p 12 timer om ugen - men den person der skrev, hun havde en kæreste fra italien, så de søgte job til ham - så jeg vidste ikke m samme regler gælder for nordiske -

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af skaanebo » 09.05.2022 20:20:06

Der gælder særlige regler for statsborgere fra de nordiske lande i kraft af de fælles nordiske konventioner, der er indgået. De giver dybest set enhver fra Finland, Sverige, Norge og Island (og Åland, Færøerne og Grønland) ret til at bo og arbejde i Danmark på endnu lettere vilkår end hvad der gælder i forhold til borgere fra EU, EØS og Schweiz.

LadyinBlack
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.02.2022 08:02:24

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af LadyinBlack » 26.04.2023 23:44:21

Tillæg spørgsmål

Det med flytning sker først nu, da han skulle færdiggøre nogle ting, og nu fundet arbejde i Dk.

Når han nu ankommer til DK
Vi tager til borgerservce så han melder indrejse, få cpr. Registrere pp min adresse.

Nå han bor her, Hvordan er det så når vi tager ud og rejse og vi skal hjem til dk? Han bruger sit svenske pas, og kan vise så sygesikring kort som bevis han bor i DK og har ret til det.

Tænker mest at statsborgere fra nordiske lande behøver ikke opholdstilladelser. Men hvad kan de spørger om i lufthavn i form af dok.

Ved godt, stiller dumt spørgsmål :)

LadyinBlack
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23.02.2022 08:02:24

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af LadyinBlack » 27.04.2023 07:57:52

skaanebo skrev:
09.05.2022 20:20:06
Der gælder særlige regler for statsborgere fra de nordiske lande i kraft af de fælles nordiske konventioner, der er indgået. De giver dybest set enhver fra Finland, Sverige, Norge og Island (og Åland, Færøerne og Grønland) ret til at bo og arbejde i Danmark på endnu lettere vilkår end hvad der gælder i forhold til borgere fra EU, EØS og Schweiz.
Tillæg spørgsmål

Det med flytning sker først nu, da han skulle færdiggøre nogle ting, og nu fundet arbejde i Dk.

Når han nu ankommer til DK
Vi tager til borgerservce så han melder indrejse, få cpr. Registrere pp min adresse.

Nå han bor her, Hvordan er det så når vi tager ud og rejse og vi skal hjem til dk? Han bruger sit svenske pas, og kan vise så sygesikring kort som bevis han bor i DK og har ret til det.

Tænker mest at statsborgere fra nordiske lande behøver ikke opholdstilladelser. Men hvad kan de spørger om i lufthavn i form af dok.

Ved godt, stiller dumt spørgsmål

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: kæresten flytter fra Sverige

Indlæg af mhg » 27.04.2023 11:58:49

Han skal bare vise sit svenske pas, ligesom du bare skal vise dit danske. Ingen yderligere dokumentation.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar