hej med Jer!
Prøver lige at starte tråden her også.
Mit spørgsmål går på, hvor stor en del af danskuddannelsen man skal have bestået for at få nedsættelse af bankgarantien?
Hvem skal man henvende sig til for at få det sat i værk?
Jeg har forsøgt mig hos kommunen, da det jo der bankgarantien er udstedt til, men alle de mange forskellige medarbejdere jeg bliver stillet frem og tilbage til var ganske uforstående over for det. Og til sidst opgav jeg det.
Har nogle her fået nedsat bankgarantien og hvordan gjorde i det?
nedsættelse af bankgaranti
Jeg fik nedsat bankgarantien ved at henvende mig hos kommunen (Frederiksberg). Jeg skulle også gennem flere sagsbehandlere og flere dage før jeg fik fat i den rette ... men så fik jeg også det brev fra kommunen som jeg skulle bruge (give til banken). Betingelsen for at få brevet om nedsættelsen krævede at min kone havde bestået danskprøve 3. Det er et par år siden, så jeg ved ikke hvad reglerne er i dag.
Giv ikke op - det kan lade sig gøre!
Giv ikke op - det kan lade sig gøre!
Hej,
Vi er også ved at undersøge hvornår og hvordan man kan få bankgarantien halveret!
Jeg synes jeg har hørt, at man kunne få den nedsat efter man var igennem halvdelen af ens danskuddannelse?? Men inde på nyidanmark står der følgende:
Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, når den udenlandske ægtefælle/partner har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen.
Så først når man er HELT færdig med danskundervisningen kan den blive nedsat I guess...
Vi er også ved at undersøge hvornår og hvordan man kan få bankgarantien halveret!
Jeg synes jeg har hørt, at man kunne få den nedsat efter man var igennem halvdelen af ens danskuddannelse?? Men inde på nyidanmark står der følgende:
Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, når den udenlandske ægtefælle/partner har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen.
Så først når man er HELT færdig med danskundervisningen kan den blive nedsat I guess...
-
Karsten A.
Nedsættelse af bankgaranti
Kan du tilfældigvis huske, hvem "den rette" var? Jeg står nemlig selv og skal have nedsat en bankgaranti på Frederiksberg, og kommunen har ikke svaret på min mail.Osvald skrev:Jeg fik nedsat bankgarantien ved at henvende mig hos kommunen (Frederiksberg). Jeg skulle også gennem flere sagsbehandlere og flere dage før jeg fik fat i den rette ...
Og lige et tillægsspørgsmål. Jeg har selv deponeret pengene på en lukket konto. Der er så indløbet et par tusinde i renter. Hvem har retten til dem? Kan jeg også få dem tilbage i samme ombæring? På pantsætningserklæringen står der desværre, at kommunen får pant "med eventuelt påløbende renter". Det er jo lidt uretfærdigt, eftersom kommunen jo ikke ligefrem betaler den skat, jeg skal betale af renteindtægten.
De der har bestået Prøve i Dansk 2 el. 3, kan få nedsat garantien til det halve.
Man skal henvende sig til sin kommune, som herefter nedsætter den. Hvis man kommer i "problemer" med diverse halv-hjerner der ikke ved hvad de snakker om, skal man kontakte sin integrationskonsulent (den sgasbehandler man har indgået integrationskontrakt med), som må hjælpe en med det... - Det er trods alt en del af deres arbejde og det de får penge for.
Men som skrevet; Man skal have bestået Prøve i Dansk 2 el. 3.
Mvh. Delfinus
Man skal henvende sig til sin kommune, som herefter nedsætter den. Hvis man kommer i "problemer" med diverse halv-hjerner der ikke ved hvad de snakker om, skal man kontakte sin integrationskonsulent (den sgasbehandler man har indgået integrationskontrakt med), som må hjælpe en med det... - Det er trods alt en del af deres arbejde og det de får penge for.
Men som skrevet; Man skal have bestået Prøve i Dansk 2 el. 3.
Mvh. Delfinus