Hej. Vil dette jobskifte have konsekvenser for min mands fremtid?
Lidt baggrundsviden først: Min mand er amerikaner. han har permanent opholdstilladelse i Dk pt. Vi har for 9 år siden benyttet os af EU reglerne hvor jeg var arbejdstager i Sverige. Nu bor vi i Danmark. Jeg er selv dansk statsborger..
Det store spørgsmål. Må min mand arbejde for Sverige i en remote stilling. Dvs. At han bor i Danmark, opholder sig i Dk men får løn, pension og hele molevitten fra Sverige? Vil det have konsekvenser for hans permanente opholdstilladelse eller mulighed for dansk statsborgerskab i fremtiden?
Bosiddende i DK men arbejde for Sverige
Re: Bosiddende i DK men arbejde for Sverige
Din mand skal søge om opholds- og arbejdstilladelse til Sverige. Og det får han sikkert, hvis arbejdsgiveren vil sponsorere hans opholds- og arbejdstilladelse. Men herefter bliver det kompliceret. For at forny den svenske opholds- og arbejdstilladelse efter to år, kræves der nemlig, at din mand skal bo i Sverige. Ellers vil Migrationsverket ikke forlænge opholds- og arbejdstilladelsen.
Og hvis han så fraflytter Danmark, mister han jo sit permanente opholdskort i Danmark, når han har været fraflyttet i mere end 24 måneder (EU-regler).
Så spørgsmålet er, om dette job i Sverige er værd at flytte efter? Eller om det måske højst varer i to år? Og hvorfor har han ikke allerede søgt om dansk statsborgerskab? Det ville jo gøre det meget nemmere også at arbejde i Sverige?
Og hvis han så fraflytter Danmark, mister han jo sit permanente opholdskort i Danmark, når han har været fraflyttet i mere end 24 måneder (EU-regler).
Så spørgsmålet er, om dette job i Sverige er værd at flytte efter? Eller om det måske højst varer i to år? Og hvorfor har han ikke allerede søgt om dansk statsborgerskab? Det ville jo gøre det meget nemmere også at arbejde i Sverige?
-
Tak for svar skaanebo. Det var meget brugbart.
Det er dejligt at vide at han stadig kan arbejde i 2 år i et andet EU land, uden at han mister sin permanente opholdstilladelse...
Så i princippet kan han vel godt takke ja til det svenske job, blive boende i Dk og så indenfor en periode af 2 år få skaffet sig et dansk statsborgerskab. På den måde kan han beholde jobbet efterfølgende.. Er der noget jeg har misset, eller er det korrekt?
Det er dejligt at vide at han stadig kan arbejde i 2 år i et andet EU land, uden at han mister sin permanente opholdstilladelse...
Så i princippet kan han vel godt takke ja til det svenske job, blive boende i Dk og så indenfor en periode af 2 år få skaffet sig et dansk statsborgerskab. På den måde kan han beholde jobbet efterfølgende.. Er der noget jeg har misset, eller er det korrekt?
Det er korrekt opfattet.