Børn fødes i en familiesammenført familie

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jefm

Børn fødes i en familiesammenført familie

Indlæg af Jefm » 03.08.2017 16:01:47

Hej.

Min mand og jeg er lige blevet familiesammenført efter danske regler (juni 17). Vi sad og snakkede lidt frem og tilbage om hvordan det kommer til at se ud for vores kommende børn? Vil de være danske statsborgere, skal vi igennem alt det her papir arbejde med dem? Får de nogle rettigheder?
Altså vi ved godt at vi skal søge hvert andet år for min mand, men det er mere hvad sker der med børnene??

Jeg er dansk og min mand er egypter.

Håber på lidt svar, da jeg allerede nu er vildt bekymret, har nemlig hørt en snakke om at deres barn først bliver dansk efter 6-7 år i det danske system???

skaanebo

Re: Børn fødes i en familiesammenført familie

Indlæg af skaanebo » 03.08.2017 16:50:58

Hvis du er dansk, bliver dine børn også danske. Hvis faren er egyptisk, kan de måske også fødes som egyptere. I må undersøge Egyptens regler herfor. Men der er intet til hinder for, at børn fødes med dobbelt statsborgerskab.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Børn fødes i en familiesammenført familie

Indlæg af mh1 » 04.08.2017 11:25:44

Indfødsretsloven: § 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk.

(Andet punktum blev ophævet i 2014, ifølge det krævedes det at barnet blev født i DK, hvis det kun var faderen der var dansk OG forældrene ikke gift).
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar