Statsborgerskab smidt væk - ansøgning om videregående uddannelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hjælpsøges

Statsborgerskab smidt væk - ansøgning om videregående uddannelse

Indlæg af Hjælpsøges » 24.06.2016 00:26:41

Hej forhåbentligt kyndige mennesker.
Jeg har en veninde som skal søge ind på en videregående uddannelse, hun er født i USA med en mor fra England og en far fra USA, men har boet stort set hele livet her i Danmark. Da hun nu skal søge ind på videregående uddannelse har de i "sidste øjeblik" sendt en mail hvorpå de skriver at hun skal sende et billede af sit statsborgerskab. Problemet er at hun ikke kan finde det, og derfor skal have et midlertidigt statsborgerskab eller lignende som hun kan sende et billede af. Fristen er 1. Juli, og ellers skal hun selv betale for uddannelsen. Har i nogen idé om hvor man fat i sådan et henne? Eller andre forslag til hvordan det kan løses? Jeg ved ikke om dette passer ind i dette forum, men jeg ved simpelthen ikke hvad vi ellers skal gøre. Ved ikke hvor det kan opdrives. Håber i kan hjælpe selvom det måske er lidt "uden for nummer"...

fundiver199

Re: Statsborgerskab smidt væk - ansøgning om videregående uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2016 06:56:25

Det er vel snarere hendes opholdstilladelse, uddannelsesstedet skal se en kopi af? Det er jo svært at svare på uden at have set en kopi af det brev, hun har modtaget. Måske kunne hun opsøge en gratis retshjælp med brevet i hånden? Der findes flere af dem rundt omkring i landet. Se det fastgjorte opslag om emnet.

Hjælpsøges

Indlæg af Hjælpsøges » 24.06.2016 09:20:06

fundiver199 skrev:Det er vel snarere hendes opholdstilladelse, uddannelsesstedet skal se en kopi af? Det er jo svært at svare på uden at have set en kopi af det brev, hun har modtaget. Måske kunne hun opsøge en gratis retshjælp med brevet i hånden? Der findes flere af dem rundt omkring i landet. Se det fastgjorte opslag om emnet.
Jeg sov i timen, hun er født i Danmark men har statsborgerskab gennem hendes forældre fordi de er fra USA og England

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.06.2016 09:52:28

Hun kan i første omgang nok få bedst vejledning fra den britiske ambassade og den amerikanske. Ved hendes forældre ikke, om, og i givet fald hvor de fik hendes fædsel registreret i deres respektive lande?
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar