Forlængelse pga studie

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lyko
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12.06.2012 11:38:12

Forlængelse pga studie

Indlæg af lyko » 12.06.2012 11:53:18

Hej

Jeg står i følgende situation:

Har indgivet ansøgning om forlængelse (for 6 mndr.) af min opholdstilladelse p.g.a. studie. Snart udløber fristen i min ansøgning. Status for min ansøgning i dag: ikke i behandling. Dvs. når den vil komme i behandling, så, ifl. fristen i min ansøgning, har jeg ikke behøv for den forlængelse.

1. Hvilken svar kan jeg forvente fra US i dette tilfælde?

Jeg vil gerne læsse videre (fra september ) og skal indgive en ny ansøgning, men for det, skal jeg have en gyldig opholdstilladelse.

2. Hvad kan jeg gøre?

3. Kan jeg indgive en ny ansøgning i DK under en tilbagerejsetilladelse?

Med venlig hilsen

lyko

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forlængelse pga studie

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2012 07:14:29

1) US vil (forhåbentlig) bevilge dig en forlængelse med, om man så må sige, tilbagevirkende kraft, hvilket så ikke vil have nogen betydning i praksis.

2) Hvis du har søgt forlængelse rettidigt, har du stadig det, der hedder "lovligt ophold" og kan derfor godt søge om en ny opholdstilladelse. Vær opmærksom på, at studieopholdstilladelser nu behandles af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, men du kan stadig finde information på www.nyidanmark.dk

3) Ja du kan godt få en tilbagerejsetilladelse, hvis du søger om det, og venter på svar på en ansøgning om forlængelse eller en ansøgning om ny opholdstilladelse.

lyko
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12.06.2012 11:38:12

Re: Forlængelse pga studie

Indlæg af lyko » 13.06.2012 11:13:31

Hej fundiver199! Mange tak for dit svar!

Vedr. spsm. 1. En gang var jeg i en lignende situation, som udviklede sig til, at jeg fik brev fra US, hvor de havde bedt mig om at indgive en ny ansøgning, hvis sagen er aktuelt for mig stadigvæk. Men det var for 8 år siden.

Vedr. spsm. 3. Jeg mente, hvis jeg har allerede en tilbagerejsetilladelse, kan jeg indgive en ny ansøgning i DK?
Mit umiddelbare svar `nej’, den kan ikke ligestilles med en opholdstilladelse, men det er min fornemmelse :) . Har jeg ret?

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Forlængelse pga studie

Indlæg af Voresliv » 03.12.2016 15:09:14

Lyko, nu ved jeg godt at indlæget er gammelt, men hvad var udfaldet mht forlængelse osv?

Besvar