tilladelse til at arbejde under 90 dages turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
chile
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.02.2012 01:03:40

tilladelse til at arbejde under 90 dages turistvisum

Indlæg af chile » 03.02.2012 01:20:45

Jeg bor og arbejder i chile. Hvert aar kommer jeg til danmark med min chilenske mand i de 90 dage han har ret til at vaere her paa sit turistvisum. I aar oensker han at arbejde og vi har flere muligheder for ham. Men saadan rent lovligt hvordan kan han arbejde under vores ophold? Min mand har ingen uddannelse, men arbejder som kok i chile.

Kan han modtage en invitation fra min bror feks. som er selvstaendig erhvervsdrivende indenfor maskinbranchen.

Kan vi melde ham til et kursus feks, og saa kan han arbejde ved siden af?

Det er blot i 90 dage og reglerne jeg synes jeg kan finde er meget enten eller og selvfoelgelig ogsaa minded paa ansoegere med lange uddannelser. Jeg synes ikke rigtig at vores situation falder under nogen af de gaengse kategorier.

Jeg vil saette stor pris paa at hoere fra jer

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: tilladelse til at arbejde under 90 dages turistvisum

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 07:36:12

Man må (naturligvis) ikke arbejde under et visumophold, hverken i Danmark eller andre lande. Og som du selv har fundet ud af, er mulighederne for at få en arbejdstilladelse i Danmark rettet imod højtuddannede samt arbejdskraft med særlige kvalifikationer, som der er mangel på. Så det korte svar er, at det kan givetvis ikke lade sig gøre for din mand at få en opholds- og arbejdstilladelse.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: tilladelse til at arbejde under 90 dages turistvisum

Indlæg af mh1 » 03.02.2012 08:19:41

Hvor gammel er din mand? Hvis han er under 31, er der denne mulighed:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/w ... /chile.htm

Kan han noget specielt, er chilensk mad spændende? I så fald kunne det måske være en idé at finde en restaurant, der ville være med på at invitere ham til at give et kursus i chilensk madlavning, og så kunne han MÅSKE komme under denne gruppe:
"Følgende udlændinge kan arbejde uden arbejdstilladelse, hvis opholdet varer max. 3 måneder fra indrejsen:
Forskere og foredragsholdere, som er indbudt til at undervise eller lign." Her er der ikke krav om, at der skal være tale om en højere uddannelse.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... rupper.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: tilladelse til at arbejde under 90 dages turistvisum

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 12:30:23

@mh

Jeg tænker at nedenstående kan være en forhindring, når man er gift med en dansk statsborger:

•Ansøgeren må ikke være ledsaget af familiemedlemmer.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: tilladelse til at arbejde under 90 dages turistvisum

Indlæg af mh1 » 03.02.2012 19:10:12

Jeg ved det ikke, men mit gæt er, at der menes 'familiemedlemmer som også skal have visum'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar