Prøve ansøgning om GreenCard

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Donkrik

Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af Donkrik » 01.11.2011 20:22:18

Min kæreste vil gerne til DK og arbejde på et GC. Vi har snakket om hun skal komme på et turist visum og søge GC. Efter vi har læst om behandlingstiderne er hun bange for et afslag. Hvis behandlingstiden er op til 6-12 måneder skal hun som minimum sige sit arbejde op i hjemlandet.(udenfor EU)

Hun er tandlæge med mere end 3 års erfaring, og vi kommer selv frem til 100-105 point, men det er kun vores eget skøn.

For ikke at risikere hun kommer til stå helt fortabt ved evt afslag. Vil vi høre om der er nogle steder vi kan få sagen(dokumenterne) kigget igennem af eksperter(jurister). Vi vil gerne betale for en vis sikkerhed, og få rådgivning til hele processen.

Hun har selvfølgelig mulighed for at søge mens hun forsætter livet i hjemlandet, men vi vil gerne snart leve og bo sammen, fremfor kun at mødes når vi har ferie.

Så håber nogen kan hjælpe eller har erfaring med hvor der er hjælp at hente

fundiver199

Re: Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af fundiver199 » 02.11.2011 10:41:27

Man kan selvfølgelig altid betale en advokat for at kigge en sådan sag igennem og komme med sin vurdering af, hvorvidt betingelserne er opfyldt eller ej, men forvent at det koster omkring 1.000 kroner i timen. Man kan finde advokater i telefonbogen, og jeg har ingen ide om, hvorvidt den ene er bedre end den anden.

Det er rigtigt, at sagsbehandlingstiderne for greencard pt. er meget lange. Så måske var det en overvejelse værd at gifte jer og søge FS, når de nye og lidt mere rimelige regler, som regeringen har annonceret, træder i kraft. Her er sagsbehandlingstiden for simple ansøgninger således mere rimelige 3 måneder, og nok så væsentligt overholdes det også i praksis.

Vær opmærksom på, at hvis din kæreste søger fra hjemlandet, vil det være umuligt for hende at få et visum til Schengen i al den tid, hvor ansøgningen er under behandling. Så I vil i den situation være henvist til at være sammen i hendes hjemland eller et andet sted uden for Schengen.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 02.11.2011 10:44:10

Det er meget krævende at opnå autorisation som tandlæge i DK. Jeg har selv en iransk tandlæge ansat ( 5 års erfaing inden han kom til DK) som nu opgiver DK.....hans midlertidlige autorisation udløber 1 dec og han mangler en eksamen som har voldt ham problemer, og gider bare ikke DK mere.

Jeg er ved at trække på gamle kontakter i Sverige for at han kan komme i arbejde der, da kravende er lidt mere menneskelige der. Håber det skal lykkes.

Du skal regne med når og hvis din kærestes papirer er blever godkendt at Sundhedsstyreslen, at hun i første omgang kan opnå en midlertidig autorisation på 2 år hvor hun så skal være ansat hos en tandlæge med autorisation. Derefter skal hun op til div kontrollerende skriftlige og mundtlige prøver (på dansk!!!) for at kunne få autorisation, samt at hun skal have bestået DANSK 3 med minimum 10 i både skriftligt og mundligt dansk. Det er virkelig karv om volder mange ansøgere store problemer.

Det er suverænt Sundhedsstyreslen som kan afgøre værdien af din kærestes tandlæge eksamen, så det var dem jeg ville prøve at sende papierne ind til inden en GC ansøgning.

Donkrik

Indlæg af Donkrik » 02.11.2011 11:41:58

Problemet er at jeg er færdig som bygningskonstruktør til januar og læser på revalidering. Dvs vi ikke kan få FS 3 år fra januar af.

Krikis: Min kæreste er meget nervøs for den tid hun skal bruge til at forberede sig på dansk niveau 3 og efterfølgende autorisations eksamer. Hun siger at det ikke er godt og være væk fra arbejdet i så lang tid. Rent teknisk.

Hun er fra Kazaksthan, så er uddannet under det russiske system. Jeg kender ikke niveauet der kontra det danske, det lyder til du er selvstændig tandlæge og kender lidt til problemstillingerne.

krikris

Indlæg af krikris » 02.11.2011 12:06:15

Så skal hun hele møllen igennem med eksamner etc for min ass har eksamen fra Ukraine, for deres niveau er ikke helt på højde med det skandinaviske.

Jeg har arbejdet i 22 år og ser derfor ingen problemer i at lægge bor og sonde i en periode, men det er individuelt fra person til person, hvordan man har det med en "bore" pause de fleste kvindlige tandlæger har barsels perioder ind imellem :wink:

Min ass tog først dansk inden, han blev ansat hos mig og har sideløbende med arbejdet på klinikken her taget div eksamner, hvor så en har voldt problemer.

Donkrik

Indlæg af Donkrik » 02.11.2011 12:23:22

Hun har 3-4 års erfaring men har aldrig prøvet at havde pause i længere end 1 måned, så tror det er derfor evt 9 måneder afskrækker hende lidt.

Men kan hun fx arbejde som klinik assistent. Fordi hun forslog selv at arbejde fx et år som assistent og på den måde vænne sig til sproget og den danske måde at arbejde op, inden hun tager den danske autorisation.

Jeg kan ikke finde noget autorisationskrav som klinik assistent.

Hvis hun fx fandt arbejde hos en russisk tandlæge, kan hun så arbejde der som klinikassistent eller på prøve som tandlæge inden hun tager dansk niveau 3 sammen med div eksamer

krikris

Indlæg af krikris » 02.11.2011 12:34:59

Det er nok rimlig umuligt at få opholdstilladelse baseret på et job som klinik ass...der er mange arbejdsløse i øjeblikket og beløsbsordningen dur heller ikke.

Var det ikke en ide at overvejse Sverigesløsningen, og få opholdstilladelse af den vej? Så var der mere ro på det med at komme ind på arbejdsmarkedet, og derefter var ideen som klinikass vikar (passe på med HK) måske en ikke så tosset ide.

Donkrik

Indlæg af Donkrik » 02.11.2011 12:49:30

På hendes GreenCard vil hun få opholdstilladelse som tandlæge. Men det er vel ikke forventet hun starter hendes praktikperiode med det samme?

Så tænkte på om hun kan arbejde som evt klinikassistent mens hun forberede sig til praktikperioden. Der skal også bruges tid på at finde en praktikplads. Regner ikke med de hænger på træerne for tiden :)

Umiddelbart så tror jeg dansk niveau 3 er den største hurdle, men nu kender jeg intet til tandlæge faget, så forventer at eksamerne er noget man kan læse sig op til :-)

men for at få rækkefølgen på plads.

Sådan har jeg læst mig frem til:

Dansk niveau 3
eksamer til autorisation
praktik periode i et år med løbende evaluering

Eller:

Praktik periode og så resten løbende.

Jeg spørger meget fordi hun har tusind spørgsmål og bekymringer. Og forstår ikke hvorfor jeg ikke kender reglerne i mit eget land :?

krikris

Indlæg af krikris » 02.11.2011 13:00:12

Der er ikke noget egentlig praktik forløb som hos lægerne:

Hun skal ud og finde sig et ansættelse som en dansk nyudannet cand odont også skal på fuldstændig esamme præmisser, og det er så den enkelte arbejdsgiver som vurderer om hun har de fornødne kompetancer ved stolen til at kunne godkendes...

Efter 1 års fuldtidsansættelse og når hun har bestået div eksamner (det tager alle sideløbende ved Københavns Tandlæge Skole) samt dansk kan hun ansøge om autorisation, og får hun den, ja så er job muligheder jo langt bedre.
De fleste bruger 2 år eller mere på dette forløb.

Men ja kan hun forsørge sig selv, kan hun godt starte med at læse dansk og arbejde som f.eks klinikass.

Jeg vil stadig tage kontakt med Sundhedsstyrelsen og få vejledning der...da vi har oplvet reglerne ændret flere gange under min sanrt ex ass ansættelsesperiode her.

Donkrik

Indlæg af Donkrik » 02.11.2011 13:34:36

Jeg siger mange tak for hjælpen. Det er lidt af en jungle :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.11.2011 15:12:37

Donkrik skrev:Problemet er at jeg er færdig som bygningskonstruktør til januar og læser på revalidering. Dvs vi ikke kan få FS 3 år fra januar af.
Jeg kan ikke love noget, da der ikke står noget om det i regeringsgrundlaget. Men da hovedprincippet er, at den ny regering ruller de sidste 1-2 års stramninger i FS-reglerne tilbage, burde de 3 år også blive ført tilbage til 1 år, som de var det frem til marts 2010.

Desuden har ÆUG gennem noget tid lobbyet for, at revalidenter og førtidspensionister burde fritages helt fra denne regel, da den ærlig talt ikke giver meget mening for deres vedkommende. Og det ønske vil vi selvfølgelig fremsætte igen, nu hvor der er kommet nye herrer på "Borgen".

Om de vil lytte til det, ved jeg ikke. Men vent dog og se, hvordan de nye regler kommer til at se ud, før I beslutter en hel masse.

Donkrik

Indlæg af Donkrik » 02.11.2011 23:10:00

Håber jeres lobby arbejde vinder frem.

Har svært ved at se forskellen på studerende på SU og revalidering. Må indrømme jeg troede det var løgn første i gjorde mig opmærksom på reglen.

Vi vil nok starte GC ansøgningen i år, men jeg skal være færdig med min uddannelse(januar) og helst finde et arbejde før Julia kommer til DK.

Får hun en opholdstilladelse på GC kan vi gifte os om 1 eller 3 år afhængig af de nye regler.

Er GC ikke en fordel rent økonomisk, da vi kun skal bevise et forsørger beløb og ikke stille en garanti, som man skal ved FS?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.11.2011 07:07:46

Det er rigtigt, at med et greencard sparer I udgifterne til en bankgaranti. Til gengæld har hun så ikke mulighed for gratis uddannelse eller modtagelse af SU i Danmark, i hvert fald ikke lige med det samme.

I kan sagtens gifte jer, selvom hun er her på et greencard. Det vil have den fordel, at du så kan overtage hendes ubenyttede bundfradrag i skatten, indtil hun selv finder et job.

FruJensen

Indlæg af FruJensen » 08.11.2011 00:26:48

Som kriskris skriver, så ændrer reglerne sig indimellem - således også pr. 1 marts i år.
Nu skal man:
1. have sin uddannelse godkendt
2. hvis uddannelsen er over 6 år gammel, skal man dokumentere at man har arbejdet mindst 12 måneder i hjemlandet indenfor de seneste 6 år.
3. have mindst 10 i dansk 3 mundtlig kommunikation - vistnok 7 i de andre dele af dansk 3.
4. bestå prøverne (1 skriftlig, 2 mundtlige/praktiske og et kursus) - Det er mit indtryk at man stort set er nødt til at læse hele pensum op for at bestå prøverne.
5. senest 12 måneder efter beståede prøver (selv) finde en evalueringsansættelse og få denne ansættelse godkendt.
Evalueringsansættelsen er på 12 måneder med mindre man er specialtandlæge i et speciale som også er speciale i Danmark (så er den på 6 måneder).
Man får en midlertidig autorisation til evalueringsansættelsen.
Man får ikke midlertidig autorisation før alle prøver er bestået.

Efter godkendt evalueringsansættelse kan man søge permanent autorisation og selvstændigt virke.

Som kriskris også skriver kan I læse meget mere om det på sundhedsstyrelsens hjemmeside.

For læger er der mulighed for at få opholdstilladelse med henblik på at opnå dansk autorisation, men dette gælder ikke for tandlæger.
Tandlæge er ikke længere på positivlisten, som det var for et par år siden.

Så vidt jeg ved behøver hun ikke at bo her i landet for at få sin uddannelse evalueret/godkendt, så det kunne I jo starte med allerede nu.

Jeg kender ikke til reglerne i Sverige, men det kunne da være interessant med et link eller en kort beskrivelse, kriskris

krikris

Indlæg af krikris » 08.11.2011 07:34:10

Det der beskrives ovenfor af Frujensen er reglerne på ny ordning, og det er ikke helt det samme som på det var på gl ordning, det sidstnævente er eneste jeg ved noget om, da det er det jeg har inde på livet i min hverdag, og hvor min ass nu er kommet i klemme.
Han har arbejdet sideløbende med sin ansættelse hos mig.
Jeg har selv arbejdet som tandlæge i Sverige i flere omgange sidst i forbindelse med min FS via EU retten i 2009. Jeg har derfor talt med min gamle arbejdsplads om min ass, og de er ved at undersøge om han evt kan slippe for svensk sprogprøve nu han har dansk. Han er blevet stillet i udsigt 1/2 års praktik ansættelse inden svensk autorisation, men hvordan historien ender ved jeg ikke på nuværende tidspunkt, men jeg håber meget han får chancen i Sverige, for det fortjener han.

Ps; Man skal have 10 i skiftlig Dansk 3 nu inden for tandlægefeltet.

Besvar