Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Masa
- Geografisk sted: Færøerne
er der noget der hedder det? evt. link

Min kæreste er kommet hjem for kort tid siden og er begyndt at arbejde på sit nye arbejde.
Nu vil hans ven her, også ansætte ham i nogle timer i weekende. Denne ven mener at man skulle søge b-kontrakt. Har været på US hjemmeside, men syntes ikke jeg kan finde noget om det....
Masa
-
Masa
nei, det kan jeg ikke tro. Det giver ham jo ikke ret til at arbejde nogle ekstra timer, på andet arbejde.
-
fundiver199
Masa, hvilken form for opholdstilladelse har din kæreste i Danmark? Hvis det er en opholdstilladelse i kategorien "erhverv", så skal han jo søge om en ny, når han skifter arbejde. Og det skulle han senest have gjort, da han startede på det nye job.
Om der gælder særlige regler for bijob for personer, der har opholdstilladelse under kategorien "erhverv", det ved jeg simpelthen ikke. Det er jo ikke ÆUG`s kernekompetence, da de fleste af medlemmerne og forums burgere har opholdstilladelse som familiesammenførte.
Men det må da stå i det brev, han i sin tid fik fra US, hvilke betingelser der gælder for hans opholds i Danmark? Og herunder også om han har lov til at tage sig et bijob ved siden af det hovedjob, der gav ham opholdstilladelsen.
-
Masa
han har ikke tængt sig at skifte arbejde. Bare hjælpe en ven nogle timer, for at få lidt ekstra. Dog ikke ulovligt.
Tror det er best at vi snakker med udlændingekontoret her på Færøerne.
Hans ven havde nemlig selv haft to kontrakter, før han fik fast opholdstilladelse og indenfor samme erhverv. Nemlig på resturant, som kok/pizzamand. Det er han som snakker om en "b-kontrakt".
Selv kan jeg ikke finde eller læse om noget der kunne ligne noget, han snakker om.
ellers tak for hjælpen