Canadisk kæreste, vil gerne flytte sammen i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DanCan

Canadisk kæreste, vil gerne flytte sammen i Danmark

Indlæg af DanCan » 12.12.2024 11:59:50

Hej med jer,
Jeg vil gerne have lidt rådgivning omkring hvordan man kan få en udenlandsk kæreste til Danmark.
Min kæreste er Canadisk statsborger og har en søn på 7 med en anden Canadisk statsborger som de har fælles myndighed over og deler 7/7
Vi vil gerne flytte sammen i Danmark, og hun vil gerne finde et arbejde når hun er kommet herover. Vi har pt. ingen planer om at blive gift, men snakker om det er en mulighed i fremtiden.
I forhold til hendes søn, bliver han boende hos faderen i en periode til han er lidt ældre.
Hvis hun ønsker er flytte herover permanent, samt søger et arbejde går jeg ud fra hun skal søge opholdstilladelse, men syntes ikke rigtig de forskellige infosider jeg kan finde giver et tydeligt svar.

Kan I hjælpe med hvordan vi nemmest løser dette?

Pft

mhg

Re: Canadisk kæreste, vil gerne flytte sammen i Danmark

Indlæg af mhg » 13.12.2024 07:51:24

Er det her, du har kigget?
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/Arbejde

Og hvilken uddannelse og hvilke kompetencer har din kæreste?

Visse uddannelser kan give let adgang til arbejds-/opholdstilladelse, men først skal man i reglen have et arbejde 'på hånden'. OG man bør ikke besøge DK, tage en jobsamtale og så søge arbejds-/opholdstilladelse mens man bliver i DK, man skal planlægge det sådan, at man tager hjem, mens ansøgningen behandles. Hvis svaret på ansøgningen er negativt, risikerer man at få en karens, dvss. man ikke får lov at rejse ind i DK i en længere periode. Også visumfri personer kan sættes i karens.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

DanCan

Indlæg af DanCan » 18.12.2024 08:44:17

Hej,

Ja der har jeg også kigget.

Hun er uddannet frisør, men har ikke arbejdet med faget i et stykke tid.
Hun arbejder for den Canadiske regering som assistent for en af deres Executive Vice Presidents.

Vi overvejer at hun søger Working Holiday visum, hvilket giver hende mulighed for at bo her i 12 måneder og have et deltidsarbejde.
Derfra så søger noget mere fast arbejde og i den forbindelse også opholdstilladelse.
Ville det giver problemer at opholde sig i DK på dette visum, mens man finder et permanent arbejde, også søge visum mens man stadig er i DK på Working Holiday visum?

Pft

mhg

Indlæg af mhg » 20.12.2024 11:09:47

Nej, man må godt søge arbejde når man har opholdstilladelse - bemærk at 'visum' på dansk udelukkende er til turistophold. Alt andet hedder opholdstilladelse, undtagen for EU-borgere og deres familie, som slet og ret har opholdsRET.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar