Ulovligt ophold i DK - kan EU-reglerne bruges?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Esther2023
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16.03.2023 21:49:49

Ulovligt ophold i DK - kan EU-reglerne bruges?

Indlæg af Esther2023 » 16.03.2023 22:15:20

Min pakistanske kæreste søgte om asyl i DK i 2018, men fik desværre afslag. Efterfølgende kom hans sag for Flygtningenævnet, men her manglede man nogle oplysninger, så han fik at vide, at sagen skulle gå om. I mellemtiden kom coronapandemien, og hans sag blev udskudt og udskudt, og han valgte at flytte fra asylcenteret og hjem til mig, mens han ventede (selvom han ikke måtte). Nu er der gået flere år, og han har ikke været i kontakt med asylcenteret, så vi ved ikke, hvad status er på hans ansøgning, selvom vi selvfølgelig har på fornemmelsen, at han efterhånden opholder sig ulovligt i DK. Vi vil meget gerne leve sammen i fred og ro, selvom vi godt ved, at vi har truffet nogle dumme beslutninger undervejs, og at vi måske er i en håbløs situation. Vi har opgivet de danske regler for familiesammenføring, selvom vi godt ville kunne leve op til kravene – men vi kan jo næppe bruge dem, hvis han opholder sig ulovligt i DK.
Så her er mit spørgsmål: Kan vi flytte til Flensborg og benytte EU-reglerne for familiesammenføring? Min kæreste har ikke noget pas, men han har et ID-kort fra Pakistan. Vi har desuden en lille søn sammen på ca. 7 måneder. Og jeg har netop været igennem et forløb med kemobehandling pga. lymfekræft, så vi har virkelig brug for at få normaliseret vores tilværelse.
Hvis nogen kan hjælpe, vil vi være meget taknemmelige!🙏

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ulovligt ophold i DK - kan EU-reglerne bruges?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 26.07.2023 08:22:47

Det kan I kun, hvis han har lovligt ophold.

Hvis han har fået besked på at forlade landet, kan I ikke længere tage direkte til et andet EU land. Han skal i så fald i stedet forlade Danmark og uden mellemlanding i andre Schengen lande tage tilbage til hjemlandet. Det er en regel, der trådte i kraft 1. marts i år og besluttet på EU niveau.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar