Ophold på baggrund af barn efter skilsmisse

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ketel83
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11.01.2011 16:25:13

Ophold på baggrund af barn efter skilsmisse

Indlæg af ketel83 » 31.05.2022 17:08:39

Kære forum

Min ex-kone og jeg gik fra hinanden for 3 år siden - vi har et fælles barn på 10 år der har selvstændig tilknytning og dansk pas. På den baggrund fik min ex fornyet sin midlertidige opholdstilladelse. Hun har været i landet i 12 år og har i den periode arbejdet i ca. 3 år men med arbejde på under 30 timer i perioden og lever dermed ikke op til kravet om 3,6 år fuldtidsarbejde indenfor fire år. Desuden mangler hun Dansk Prøve 3, og medborgerskabsprøve.

Hun er nu ved at gå ned med stress og i den forbindelse vil jeg stille to spørgsmål til forum:

1. Kan hun få permanent opholdstiladdelse på bagrund af vores barn?
2. Hvad sker der når vores datter fylder 18 år - mister hun her sit ophold?

Taknemmelige hilsner

Troels

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold på baggrund af barn efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 01.06.2022 10:53:57

1. Nej.

2. Formodentlig ikke.

Efter nugældende regler inddrages en opholdstilladelse ikke, selv om opholdsgrundlaget ændrer sig, såfremt:

"... der er personlige forhold, som gør, at en inddragelse eller en nægtelse af forlængelse vil være særligt belastende for dig, vil opholdstilladelsen som familiesammenført til en person, som ikke er flygtning, alligevel ikke blive inddraget eller nægtet forlænget.

Udlændingestyrelsen ser bl.a. på:

Din tilknytning til det danske samfund herunder hvor lang tid, du har været i Danmark.
Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
Konsekvenser for herboende nære familiemedlemmer.
Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
Om du vil lide overlast i hjemlandet."
mh
Rådgiver for ÆUG

ketel83
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11.01.2011 16:25:13

Re: Ophold på baggrund af barn efter skilsmisse

Indlæg af ketel83 » 01.06.2022 14:46:04

Hej mh

Tusind tak for dine svar og uddybbelse!

Bh Troels

Besvar