Familiesammenføring af nært familiemedlem

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Familiesammenføring af nært familiemedlem

Indlæg af BNS82 » 19.10.2021 17:27:28

Corona har haft en væsentlig indflydelse på min kones families leveforhold og vi snakker derfor om det kan være en muglighed at familiesammenføre hende med hendes lillesøster (11 år), jeg kan se på NID at der tages udgangspunkt i 3 forhold:

Din tilknytning til det familiemedlem, du skal bos hos
Hun har boet sammen med min kone og sine forældre (de har kun samme far), hvor min kone har passet hende en del mens de voksne har arbejdet, dvs. til hun var ca. 8.
De er meget knyttede til hinanden og snakker sammen hver dag.

Om du har anden nær familie i hjemlandet
hun har mor og far, som har besvær med at forsørge alle 3, nogle gamle bedste forældre (80 plus minus) og en bedstemor, der også kun kommer gennem ved hendes mand sender penge, da han arbejder udenlands.
Hun har desuden 2 fastre og 2 onkler og 8+ kusiner/nevøer i Danmark.

Om dit nære familiemedlem, som du skal bo hos i Danmark, har støttet dig økonomisk i hjemlandet.
Vi sender penge hver måned til hendes far, til mad og skolegang.

Vi opfylder de andre krav de stiller, da det er de samme som skal overholdes ifth. min kones opholdstilladelse.

Er der nogen der har erfaringer med dette og hvor og hvad der lægges vægt på i sådanne sager?

PS.
Vil der blive tildelt processuelt ophold, ved aflevering af ansøgning og vil det i så fald stå i vejen for at hun kan gå i skole alt den tid der behandles?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring af nært familiemedlem

Indlæg af mh1 » 20.10.2021 09:35:10

Min vurdering er, at der næppe er nogen udsigt til et positivt svar.

Tilknytning i form af normalt søskendeforhold der ligger 3 år tilbage i tid, hvor de begge har boet sammen med forældrene, vil næppe kunne accepteres som begrundelse for behov for fs. og da slet ikke når forældrene stadig lever. At økonomien er på vågeblus er ikke en begrundelse, ej heller at de får supplement fra jer. Det kan nemlig ikke fortolkes som at I er de eneste forsørgere, lillesøster har.

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... iliemedlem
"Udlændingestyrelsen vil se på, om I har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv. Der lægges bl.a. vægt på:

om tilknytningen mellem jer er større, end hvad der følger af jeres slægtskab alene,
om du i hjemlandet har været optaget i det nu herboende familiemedlems husstand igennem en længere årrække,
om dit familiemedlem under opholdet i hjemlandet og efter indrejsen i Danmark har forsørget dig,
om du af helbredsmæssige grunde vil være helt ude af stand til at tage vare på dig selv, og i givet fald
om der findes omsorgspersoner i hjemlandet, eller om hjemlandets sociale myndigheder kan sørge for pasning og pleje."
mh
Rådgiver for ÆUG

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Familiesammenføring af nært familiemedlem

Indlæg af BNS82 » 20.10.2021 11:17:58

Tak for svar.

Har du en ide om at muligheder for at få hendes søster til Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring af nært familiemedlem

Indlæg af mh1 » 21.10.2021 10:01:45

Nej. En bedre løsning vil være at øge det tilskud, I allerede giver til familiens forsørgelse. Fx beregnet ud fra nettoomkostningerne ved at hun skulle bo hos jer.

https://santanderconsumer.dk/magasinet/ ... a-et-barn/
Her står, at det kan anbefales at sætte "2.750 kr. om måneden pr. barn med udgangspunkt i, at jo større barnet er, jo større bliver udgifterne. Dette beløb dækker alle de almindelige, månedlige udgifter som tøj, mad og fritidsaktiviteter."

Jeg er så ikke klar over, om det beløb er udover de 11.532 kr./år man får i børne- og ungeydelse, men trækker vi det fra, får vi et beløb på 1.789 kr/måned, som det minimum ville koste at lillesøster boede hos jer.
mh
Rådgiver for ÆUG

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Familiesammenføring af nært familiemedlem

Indlæg af BNS82 » 21.10.2021 13:32:59

Jeg tror jeg er med på hvad du mener, altså sende de penge vi ville bruge på at have hende her, til dem i stedet, for at øge deres livskvalitet dernede i stedet for at flytte lillesøster til Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring af nært familiemedlem

Indlæg af mh1 » 22.10.2021 10:19:34

Netop. Den anden idé er efter min vurdering ikke gennemførlig.

Nu ved jeg ikke, hvilket land der er tale om, men fx er mindstelønnen i Tyrkiet svarende til 2.826 DKK/md efter skat, så der ville et tilskud på 1.700 DKK kunne mærkes, selv når begge forældre åbenbart arbejder. I fx Thailand og Filippinerne er beløbet tæt på mindstelønnen.
mh
Rådgiver for ÆUG

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Familiesammenføring af nært familiemedlem

Indlæg af BNS82 » 24.10.2021 11:35:18

Tak for indsigt.
Problemet er økonomien gør de har svært ved at få arbejde, de har klaret sig okay før pandemien.
men rart at få et syn på sagen fra anden side, det beløb vi sender fast ligger på samme niveau, som omkostningen for at have barnet her, plus det løse ved diverse ekstra udgifter

Besvar