Ret til at arbejde imens jeg venter på det nye ophold

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mary Lee
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.11.2020 22:09:19

Ret til at arbejde imens jeg venter på det nye ophold

Indlæg af Mary Lee » 24.11.2020 05:14:11

Kære alle,
Jeg har været gift med en dansk mand i 11 år, vi har 2 fælles børn med dansk statsborgerskab, jeg har fået dansk mellemlang videregående uddannelse, har nu været i job i knap 2 år (præcis 2 år i april 2021), men nu skal vi skilles med min mand. Mit nuværende tidsbegrænset ophold pga familiesammenføring med min mand er gældende til august 2021. Mit spørgsmål er: hvis jeg søger om familiesammenføring med børnene (de skal have bopæl hos mig), men behandlingstid hos US er mindst 10 måneder, får jeg ikke svaret på min sag inden det nuværende ophold udløber i august, må jeg så arbejde FRA august og inden jeg har fået sammenføring med børnene?
Eller skal jeg helst søge om et opholdstilladelse pga mit arbejde, når det bliver 2 fulde år i april 2021? Der har man 3 måneder behandlingstid, så jeg får et nyt ophold inden august 2021 og må arbejde...
Eller skal jeg sammenførres med børn? Men jeg er bekymret for at jeg så ikke må arbejde fra august når mit gældende ophold udløber...
På forhånd tak for jeres svar.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ret til at arbejde imens jeg venter på det nye ophold

Indlæg af mh1 » 24.11.2020 12:50:58

Du kan sådan set godt søge om begge former for opholdstilladelse, men som altovervejende hovedregel må man fortsætte med at arbejde så længe en opholdstilladelse ikke er tilbagekaldt.

Dette sker ikke automatisk når man bliver skilt, der skal en særlig procedure til. Du vil på et tidspunkt få et brev med oplysning om at man overvejer at tilbagekalde din opholdstilladelse og spørgsmål om, om du har en grund til at de ikke gør det. Der svarer du omgående at du dels har børn i DK som er danske statsborgere, og har regelmæssigt samvær med den forældre de ikke bor hos (hvis en eller begge børn er over 6 år er det ikke strengt nødvendigt at de har det, da de i så fald har opnået selvstændig tilknytning til DK), dels har et job og forsørger dig selv. Hvis du ikke har fået brevet, når det er tid til at søge forlængelse, så søg om forlængelse, om opholdstilladelse pga. dit job, og om opholdstilladelse pga. dine børn.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mary Lee
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.11.2020 22:09:19

Re: Ret til at arbejde imens jeg venter på det nye ophold

Indlæg af Mary Lee » 25.11.2020 20:20:15

Mange tak!=) jeg skal også til et møde med en advokat og regner med, at han også mener, at jeg må arbejde.

Besvar