Skal man søge om tilladelse for at rejse ud af landet

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Skal man søge om tilladelse for at rejse ud af landet

Indlæg af Valnurat » 28.08.2019 14:00:57

Hej.
Min exk-kone er blevet familiesammenført med vores fælles barn efter at vi er blevet skilt. Den har hun fået for et stykke tid siden, men siden vi er blevet skilt har der hele tiden været problemer af forskellige ting.

Jeg fik for nyeligt en besked fra min eks at jeg har 1 måned tilbage som starter i næste uge. Hvad der skal ske om 1 måned aner jeg ikke og jeg er nu lidt på forkant med hvad der skulle ske. Hun har givet udtryk for at hun gerne vil rejse hjem til Filippinerne, men om det er ferie eller permenent, ved jeg ikke.
Så mit spørgsmål er om hun skal søge tilladelse for at rejse ud af landet fordi hun er familiesammenført med vores fælles barn?
Venligst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skal man søge om tilladelse for at rejse ud af landet

Indlæg af mh1 » 28.08.2019 17:22:58

Næh, det skal hun ikke, men hun skal have din accept hvis hun vil have barnet med. Hvis du ikke er med på den, bør du læse grundigt her OG søge hjælp og vejledning hos Familieretshuset:

https://boernebortfoerelse.dk/flytning- ... -udlandet/
mh
Rådgiver for ÆUG

Mor_fra_Kenya
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13.03.2020 22:07:31

Re: Skal man søge om tilladelse for at rejse ud af landet

Indlæg af Mor_fra_Kenya » 20.06.2020 21:00:41

Har I fælles forældremyndighed? Hvis I har det, så kan din eks ikke uden videre forlade Danmark uden din accept. Hun vil i øvrigt med ret stor sandsynlighed miste opholdsgrundlaget i Danmark, hvis hun rejser ud (og du dermed mister muligheden for at være sammen med jeres fælles barn). Men det er et gæt. Hvis din eks reelt overvejer at forlade Danmark med jeres fælles barn bør måske starte en sag vedr. midlertidig overførelse af adresse m.m. til dig. Domstolene ser meget alvorligt på forældre som truer med at forlade Danmark med et barn.

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Skal man søge om tilladelse for at rejse ud af landet

Indlæg af Valnurat » 20.07.2020 07:55:14

Mange tak for svaret.
Venligst

Besvar