Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Rushiedk
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.01.2019 21:30:34

Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af Rushiedk » 21.01.2019 18:22:01

Hej alle :-)

Min forlovede og jeg ønsker i fremtiden (når jeg selv har opsparet ift sikkerhedsstillelsen) at blive gift her i DK. Hun har været au pair i DK i 2 år her til februar (vi har været kærester i et lille års tid efterhånden, besøgt hinanden på kryds og tværs af Fyn og Sjælland).
Hun tager nu her til Holland og bliver au pair der i et år. Planen er at jeg håber at kunne få opsparet til sikkerhedsstillelsen i november så vi kan blive gift og klare alt det formelle ift ægteskabssammenføring/familiesammenføring.
Ville I anbefale at vi fik fat i en kompetent advokat til at klare alt det formelle og juridiske? Er lidt bekymret over at sagsbehandlingen af sammenføringer kan vare op til et år hvis ikke mere....:-/

Er der noget om snakken ift at der er hurtigere behandlingstid hos Statsforvaltningen ifb med sagsbehandling ?

Jeg har tidligere snakket med en advokat ifb de 4 ud af 6 krav der skal opfyldes, og der fik jeg klar besked om at det ikke var et problem at opfylde dem.

Pt tænker vi bare i muligheder (synes det svært at bevare et overblik der også), hvordan klarer vi det her scenarie bedst?
Vil gerne understrege at jeg godtnok ikke er alt for glad ved tanken om at skulle arbejde i et andet EU-land (og få EU-borgerskab), da jeg i forvejen har et super stabilt arbejde i DK, hvor jeg kan være i mange år frem. Og så lidt det at man flytter væk fra familie og venner.
Min kæreste har også snakket om muligheden for at studere her i DK, men det lyder ret tricky ift at skulle få et fast arbejde på et højt uddannelsesniveau. Hun har taget noget collegeuddannelse i Phillipinerne svarende til en dansk erhversuddannelse.

Hvad tænker I ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af mh1 » 22.01.2019 06:48:02

Der er absolut ingen grund til at betale en advokat flere tusinde kroner af dine surt sammensparede penge for at udfylde et oar blanketter med krydser og oplysninger hun/han skal have fra jer. Du kan dels jo læse præcis, hvad for oplysninger I skal afgive, dels få hjælp her helt gratis, hvis du er i tvivl om et eller flere punkter, og jeg har endnu tilgode at hære om nogen, hvis sag er gået hurtigt, fordi de betalte en advokat, eller fik ‘hjælp’ andre steder end her. Advokat skal tidligst på, hvis der kommer et urimeligt og uforståeligt afslag, og US træffer ikke afgørelser ved hjælp af terninger eller tarotkort, så opfylder man dokumenterbart kravene, kommer der en tilladelse.

HAR din kæreste sit CENOMAR? Ellers skal hun sørge for at få det, før I planlægger vielsen nærmere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Rushiedk
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.01.2019 21:30:34

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af Rushiedk » 24.01.2019 14:43:25

Tak for svaret :)

Det er bare mest af alt frygten for at glemme en enkelt ting eller to (læste at nogle nævner at ansøgninger osv løber op i 50 papir-indsendelser til US), og når man tidligere har hørt det kan være udslagsgivende i en udlændinge-sag...Ville nok føle mig mere sikker på den side, men omvendt, ja det koster da en del af hyre en advokat ligeså. Men det er omvendt også meget betryggende at der er masser af hjælp at søge herinde, det er jeg yderst taknemmelig for.

Er det egentlig et problem hvis vi gerne vil giftes i DK efter hendes færdig kontrakforløb i Holland ? Er det ikke primært at få et Visum til DK igen, og at kommunen/styrelsen godkender vores giftemål inden vi får accept til det ?
Og i den lange ventetid, er det så ikke meget almindeligt at der gives processuel opholdstilladelse i mellemtiden ?

Ja, min kæreste har sit CENOMAR med red ribbon, da hun skulle have det sendt fra Phillipinerne og hertil, i forbindelse med au paur "skiftet" fra DK til Holland.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af mh1 » 25.01.2019 04:29:48

I kunne jo vælge at gifte jer lige ved slutningen af hendes au-pair-ophold i Holland, hvor hendes hollandske opholdstilladelse vil give hende ret til at rejse i EU-området, og dermed lovligt ophold i DK. Hun vil desuden kunne søge Schengen-besøgsvisum i forlængelse af sin opholdstilladelse, da opholdstilladelsen ‘nulstiller’ i forhold til ophold i Schengen-området.

Ansøgning om fs kan sendes, så snart I har vielsesattesten, og en dansk vielsesattest stilles der normalt ingen spørgsmålstegn ved.

Og jo, medmindre ansøgningen er åbenlyst til et afslag, får man processuelt ophold.

Din forlovede bør om muligt sørge for at bestå danskprøven, før hun rejser til Holland, hvis hun ikke allerede har den i hus, for det er lettere at klare den, mens man er ‘indsyltet’ i dansk til hverdag.

Ansøgningsskemaet angiver klart, hvad der skal afleveres af dokumentation, og når I er klar til at søge, kan du lave en liste over, hvad I har tænkt at vedlægge, og få et tjek herinde på, om der er, hvad der skal være.

Det er faktisk kun ved papirløse forhold og ved EU-ansøgninger at der er et større dokumentationskrav.
mh
Rådgiver for ÆUG

Rushiedk
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.01.2019 21:30:34

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af Rushiedk » 06.02.2019 00:15:54

Tak for hjælpen, det lyder jo ikke helt så besværligt endda. Jeg vil vende tilbage senere, tak.
Og se hvad fremtiden bringer det næste stykke tid.

Rushiedk
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.01.2019 21:30:34

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af Rushiedk » 07.02.2019 21:36:13

Så en vielsesattest fra Holland (hvis vi vælger at gifte os i slutningen af hendes aupair ophold dernede) er heller ikke så vanskelig at få godkendt i DK ?

De skærpede regler og krav som regeringen vedtog sidste sommer ifb med fs, forbliver vel stadig de samme for os hver især, selvom vi bliver gift i Holland?
Hun har heldigvis bestået A1 eksamen i dansk inden hun tog til Holland. Så hun mangler at bestå en engelsk B1 eksamen, og jeg en dansk A3 eksamen svj kan se ift de nye fs-regler.

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af BNS82 » 18.02.2019 12:18:51

Hvis hun holder ferie, kan i rejse til Danmark og gifte jer og hvis i passer det sammen med udløbet af hendes au pair kontrakt, så i bliver gift og ansøger om fs i DK, kan hun blive på processueltophold, hvis alle krav osv. er opfyldt.
Hendes A1 tæller ikke, hun skal ENTEN have en prøve i dansk 1(eller højere) ELLER bestå engelsk B1, men med de nye krav skal hun også indenfor 9 måneder bestå A2, så hvis hun kan træne dansk og bestå Prøve i dansk 1, vil det være det letteste for jer, f.eks. https://danskherognu.dk/ den har vi brugt med gode resultater, jeg har også set at der har været online undervisning til prøve i dansk, men har ikke undersøgt det til bunds, da vi ikke fik brug for det alligevel

Men husk at lige meget om vielsesattesten er Dansk eller Hollandsk, så den bryder hendes Au pair kontrakt og annullerer hendes opholdsgrundlag i Schengen, hvis ikke hun har et visum klar. Hvis i søger visum, så læs hendes au pair forsikring igennem, da den vil være nok til at et visum, hvis den ikke ophører, sammen med au pair kontrakten, det gjorde min kones, men så en, herinde, som havde brugt den.

Du skal som minimum bestå Prøve i Dansk 3, der er kun eksamen i Dansk prøver i Maj/Juni og november/december, så det skal også passe sammen :|

Rushiedk
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.01.2019 21:30:34

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af Rushiedk » 25.02.2019 16:15:37

Hej igen og tak for svarene og hjælpen. Man bliver hvert fald klogere på alle reglerne herinde, tak :!:

Kan forstå på hende at den danskeksamens-test hun tog da hun var i DK som aupair (kontrakten udløb d. 1 feb i år) er en modul 1 og modul 2 eksamen. Ved du/I hvilken relevans (eller om det er en anden) iforhold til en prøve i dansk 1 ?

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af BNS82 » 27.02.2019 10:10:46

Rushiedk skrev:
25.02.2019 16:15:37
Hej igen og tak for svarene og hjælpen. Man bliver hvert fald klogere på alle reglerne herinde, tak :!:

Kan forstå på hende at den danskeksamens-test hun tog da hun var i DK som aupair (kontrakten udløb d. 1 feb i år) er en modul 1 og modul 2 eksamen. Ved du/I hvilken relevans (eller om det er en anden) iforhold til en prøve i dansk 1 ?
Hvis hun kun har taget modul test, tæller det ingen steder, men det lyder meget som min kones historie, her trak værtsfamilien skolegangen så lang tid de kunne for at hun ikke skulle bruge sin fritid på andet end at passe deres barn.
Men er det en faktisk eksamen, så er den som sagt taget i enten Maj og Juni eller November og December og det fremgår tydeligt i toppen hvilken eksamen, der er bestået, men lyder desværre ikke som en eksamen.
Hun kan måske bruge dem til at få lov at starte på modul 3 når/hvis starter på en danskuddannelse igen.
Og så kan jeg se jeg har skrevet det med A2 lidt forvirrende...
Hun skal kun have taget A2 efter 9 måneder, hvis ikke hun ikke har bestået Prøve i Dansk 1 eller højere.
Du/i kan vejre hendes niveau og muligheder for at bestå ved at se eksempler på tidligere prøver her:
http://uim.dk/arbejdsomrader/danskunder ... dte-prover

Rushiedk
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.01.2019 21:30:34

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af Rushiedk » 28.02.2019 23:58:12

Tak for hjælpen, det vil vi da lige kigge nærmere på :)
Ville være rart hvis hun kunne komme på modul 3 testen og videre derfra ja. Skal dansk 1 eksamen ELLER den B1 engelsk eksamen være taget inden man gifter sig og søger om fs ?

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Forlovet med phillipinsk kæreste, vores muligheder?

Indlæg af BNS82 » 01.03.2019 17:20:23

Ja det ville være dejligt, hvis man lige kunne springe det over man havde i forvejen.
Som jeg læser det og har set være det primære råd her inde så skal man tage den inden man søger om fs men om det er før eller efter i gifter jer lige meget, om man kan efter sende det som nye oplysninger i den perioden ansøgningen bare ligger og venter på sagsbehandleren får tid til den og det bliver godtaget ved jeg ikke, teoretisk set skulle muligheden være der, hvis det er det eneste der mangler, men jeg ved ikke om det bliver et problem, når de screener ansøgningen ved modtagelse for at tage stilling til processueltophold.

Besvar