forlængelse af ophold efter SG4 (§26)

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Asca2017
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04.11.2017 07:30:36

forlængelse af ophold efter SG4 (§26)

Indlæg af Asca2017 » 03.04.2018 10:47:05

jeg har et spørgsmål vedrørende det gebyr som er beskrevet i nyidanmark. Der står at tyrkiske statsborgere er fritaget af gebyret i forlængelse med ansøgninger. Jeg er i tvivl om jeg er under denne regler. Jeg har varigt opholdstilladelse hvilket er behandlet efter skilsmisse og jeg skal nu ansøge for den igen og det med gebyret det irriterer mig. Skal jeg betale gebyret eller skal jeg lad være?

Asca2017
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04.11.2017 07:30:36

Re: forlængelse af ophold efter SG4 (§26)

Indlæg af Asca2017 » 03.04.2018 10:50:12

Jeg skal lige tilføje, at jeg er kandidat studerende, og har ikke været aktiv i arbejdsmarkedet pga studiet som enlige mor, men jeg har freelance jobs med kontrakt. Vil det hjælpe at blive fritaget på denne måde?

Vh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: forlængelse af ophold efter SG4 (§26)

Indlæg af mh1 » 03.04.2018 20:35:53

Hvis det står klart og tydeligt i vejledningen om forlængelse efter netop denne paragraf, så er det det, der gælder. Hvis du er i tvivl, så er det sikrest at betale, for ikke at få ansøgningen afvist alene fordi du ikke betalte. Hvis du ikke skulle have betalt, vil du få pengene retur.
mh
Rådgiver for ÆUG

Asca2017
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04.11.2017 07:30:36

Re: forlængelse af ophold efter SG4 (§26)

Indlæg af Asca2017 » 04.04.2018 13:51:17

Tak for dit tidligere svar. Det er bare, jeg ville ikke betale gebyret og ville forsikre mig at ikke vente med at det bliver tilbagebetalt, da det er et stort beløb jeg skal af med som SU modtager.


Jeg er både tyrkisk statsborger, men har desværre varierende arbejdstimer hvilket er ikke ens hver uge, hvis det er afgjort ved domstolen efter EU retten som skulle lyder på 10-12 timers arbejde ugentligt, og det er dette krav jeg ikke ikke udfylde på denne måde, derfor tvivlet opstår. :?:


Nu har jeg også husket, at der også nævnes denne forklaring i hjemmesiden, hvilket er jeg i den påstand at jeg er i lige vilkår med uddybelsen af fravigelsen. Er det ikke rigtigt? :roll:

"Hjemmeboende børn med selvstændig tilknytning til Danmark.

Kravet om gebyrbetaling fraviges, hvis den person, der allerede bor i Danmark har hjemmeboende børn under 18 år.
De hjemmeboende børn kan både være fælles børn eller særbørn af den herboende person. (MIT BARN ER 8,6 ÅR NU. VI HAR EN (FÆLLES.F.M.) OG ET SAMVÆRSFORHOLD MED EKSEN. :P

Efter fast praksis vil børn have opnået en selvstændig tilknytning til Danmark efter 6-7 års sammenhængende lovligt ophold her i landet og vedvarende har gået i danske institutioner og/eller skoler. Læs mere om, hvad der indgår i vurderingen af, om et barn har selvstændig tilknytning til Danmark

Samvær med særbørn
Udlændingestyrelsen kan også fravige kravet om betaling af gebyr, hvis den person, der allerede bor i Danmark, har hjemmeboende børn fra et tidligere forhold (særbørn), også selvom disse børn ikke har opnået en selvstændig tilknytning til Danmark. Det er dog et krav, at den anden forælder i Danmark udøver samvær af et vist omfang med barnet.

Udlændingestyrelsen kan også fravige kravet om betaling af gebyr, hvis den person, der allerede bor i Danmark, udøver samvær af et vist omfang med særbørn i Danmark, som bor hos den anden forælder."

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: forlængelse af ophold efter SG4 (§26)

Indlæg af mh1 » 05.04.2018 08:11:05

Er dit barn født i DK, og/eller har barnet boet i DK mindst 6-7 år?

Hvis det er tilfældet, vil du MULIGVIS være fritaget for gebyr. Rådet er altid at betale for en sikkerheds skyld. Tilbagebetaling sker ret hurtigt, men en manglende betaling kan i værste fald føre til at en træt og overbebyrdet sagsbehandler blot krydser af for 'afvises pga. manglende gebyr', i stedet for at tjekke om ansøger er fritaget.

Det er op til dig, om du vælger at tage risikoen for at din ansøgning afvises og dermed forsinkes, eller om du betaler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Asca2017
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04.11.2017 07:30:36

Re: forlængelse af ophold efter SG4 (§26)

Indlæg af Asca2017 » 06.04.2018 09:57:52

Ja, han er født i DK. Han er dansk statsborger.

Tak for dit svar. Det er nemlig det, det er ret irriterende at betale noget som kan faktisk betales tilbage. de kunne godt skrive tydeligt og ikke beskrive hver ansøgning behandles individuelt til dette slags gebyr betalinger.

Men at brokke hjælpe ikke lige her. så jeg må bare indrømme og betale 2800 kr. for det. :-)

Besvar