Ophold via positivlisten

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jimpix
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.08.2016 16:52:25

Ophold via positivlisten

Indlæg af Jimpix » 09.12.2017 22:54:23

Kære ÆUG medlemmer,

Konen og jeg overvejer at vende hjem til Danmark. Hun er heldig at hendes jobområde falder under postivlisten. Det virker som om, at der er efterspørgsel på folk med hendes kvalifikationer i Danmark. Men for en arbejdsgiver kunne jeg forestille mig, at det virker lidt besværligt og usikkert at ansætte en som endnu ikke opholder sig eller har arbejdstilladelse i Danmark. Så jeg ville høre, om hun først kan søge om arbejdstilladelse når hun har tilbud om lønnet ansættelse i Danmark? Hvis man kunne få det inden, ville det jo unægteligt gøre tingene meget nemmere.

På forhånd tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af mh1 » 10.12.2017 08:28:43

Nej, man kan ikke få arbejdstilladelse uden at have ansættelse eller tilbud om det, medmindre man ER blevet familiesammenført, eller har taget en uddannelse i DK, på baggrund af hvilken man søger arbejde i forbindelse med afslutning af uddannelsen.
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/Arbejde
mh
Rådgiver for ÆUG

Jimpix
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.08.2016 16:52:25

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af Jimpix » 10.12.2017 16:43:50

Tusind tak for det hurtige svar! Selvom om at der er efterspørgsel på hendes kvalifikationer, tror jeg det bliver svært at få tilbud om ansættelse uden at have arbejds og opholdtilladelse først.

Jeg kan se, at der er en anden ordning på 'Ny i Danmark', som hedder Udenlandsdansker-ordingen. Fordelen ved denne er at sagsbehandlingstiden kun er 2 måneder i modsætning til 10 måneder for en almindelig familiesammenføring. Der står:

"Udlandsdanskeren skal have indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse i Danmark som, hvis udlandsdanskeren var udlænding, kunne være omfattet af beløbsordningen eller positivlisten."

Vil de sige at hvis jeg kan få tilbud om ansættelse med en løn på over de famøse 408.800 kr. Så kan jeg få min kone med til Danmark, uden yderligere betingelser? Er det rigtigt forstået?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af mh1 » 10.12.2017 20:09:56

Ja.

Og vel er det ikke pærelet, men der ER jo altså udlændinge som får job i DK på forventning om at opholdstilladelsen kommer. Ikke mindst dem, som kan søge jobbene på positivlisten, som netop angiver jobs, som det er svært at finde kvalificerede danskere/allerede bosatte udlændinge til. Så prøv da det også.
mh
Rådgiver for ÆUG

Jimpix
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.08.2016 16:52:25

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af Jimpix » 11.12.2017 19:54:25

Vi vil selvfølgelig forsøge. Alternativt kan hun jo komme med mig via udenlandsdanskerordningen, selvom jeg ikke ved hvor sjovt det er at leve på en indkomst.

Hvis ikke hun kan få job, er en anden mulighed, at hun kan læse en overbygning på universitetet i Danmark. Det ville nok forbedre hendes jobmuligheder væsentligt. Jeg har været i kontakt med universitetet, som siger at hun kan optages med hendes udenlandske BA.
Dog kan jeg se, at hun skal have boet sammen med mig i Danmark i min. to år før hun er berettiget til SU. Man kan dog bosætter sig i sverige først (minimum tre måneder), derefter flytte til Danmark. Det vil efter EU-rettens regler om fri bevægelighed over landegrænser give hende ret til SU fra dag et, hvis jeg har forstået det korrekt.

Så det kunne være en mulighed at bosætte sig i sverige først. Så har vi i hvert fald alle muligheder åbne. Men jeg har hørt at sagsbehandlingstiderne i Sverige er meget lange. Hvis hun får opholdstilladelse i Danmark via Udenlanddansker-ordningen eller positivlisten, vil bedandligstihen kun være omkring 2 måneder, og hvis de så er 14 måneder i Sverige, er det jo næste ligemeget. Er der nogen som ved hvad sagsbehandlingstiderne er i Sverige? Eller om de har tilsvarende ordninger som bringer sagsbehandlings tiderne ned?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af skaanebo » 11.12.2017 20:22:03

Hvis der søges efter EU-regler i Sverige, er ulempen ved sagsbehandlingstiden alene, at hun ikke kan rejse rundt i Schengenområdet, førend hun har et opholdskort. Men hun må fra dag 1, hvor der er søgt, gerne arbejde, kan folkeregistreres og modtage gratis sprogundervisning.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af mh1 » 11.12.2017 20:35:54

Hvis du får familiesammenført din kone pga at DU har job på positivlisten eller indkomstreglen, så må hun sp vidt jeg ved gerne arbejde.

Men ja, hun kan ikke få SU, hvis I ikke tager omvejen over Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Jimpix
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.08.2016 16:52:25

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af Jimpix » 12.12.2017 18:38:11

skaanebo skrev:
11.12.2017 20:22:03
Hvis der søges efter EU-regler i Sverige, er ulempen ved sagsbehandlingstiden alene, at hun ikke kan rejse rundt i Schengenområdet, førend hun har et opholdskort. Men hun må fra dag 1, hvor der er søgt, gerne arbejde, kan folkeregistreres og modtage gratis sprogundervisning.
Interessant. Jeg var ikke klar over, at hun måtte opholde sig og arbejde i Sverige imens sagsbehandlingen foregår. Men dvs. at hun ikke engang må smutte over sundet til københavn i 14-17 måneder mens sagsbehandlingen foregår, og da slet ikke arbejde i København og pendle frem og tilbage fra malmø?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af skaanebo » 12.12.2017 18:44:52

Igen 14+ måneder er efter nationale svenske regler. Søges efter EU-regler tager det højst 6 måneder. Og nej, uden visum eller opholdskort/opholdstilladelse er grænsekrydsninger udelukket.

Og uanset: som tredjelandsborger må man kun arbejde i det land, hvor man bor og har lovligt ophold.

Det er også kun efter ansøgning om opholdskort, at man kan folkeregistreres og arbejde, mens man venter på at få opholdskortet udstedt. Det må man ikke ved ansøgning efter svensk lov. Læs om forskellene mellem at søge efter EU-regler (der er de samme i alle EU-lande) og om at søge efter nationale svenske regler under menupunktet "Rådgivning" på forsiden af hjemmesiden.

Jimpix
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.08.2016 16:52:25

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af Jimpix » 07.01.2018 16:44:22

skaanebo skrev:
12.12.2017 18:44:52
Igen 14+ måneder er efter nationale svenske regler. Søges efter EU-regler tager det højst 6 måneder. Og nej, uden visum eller opholdskort/opholdstilladelse er grænsekrydsninger udelukket.

Og uanset: som tredjelandsborger må man kun arbejde i det land, hvor man bor og har lovligt ophold.

Det er også kun efter ansøgning om opholdskort, at man kan folkeregistreres og arbejde, mens man venter på at få opholdskortet udstedt. Det må man ikke ved ansøgning efter svensk lov. Læs om forskellene mellem at søge efter EU-regler (der er de samme i alle EU-lande) og om at søge efter nationale svenske regler under menupunktet "Rådgivning" på forsiden af hjemmesiden.
Tak for dit svar Skaanebo.
Jeg går ud fra at det er denne artikel du henviser til: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan jeg rejse til Danmark og finde et arbejde i Danmark. konen kommer til Danmark efterfølgende på turistvisum, inden for tre måneder flytter vi sammen til Sverige, og søger ophold via EU reglerne. Jeg fortsætter med pendle til mit arbejde i Danmark, imens konen venter på EU opholdskort, som tager max. 6 måneder. Derefter kan vi frit flytte til Danmark efter EU reglerne. Er det korrekt forstået?
Altså så længe jeg kan forsøge min kone, og betale for vores lejlighed med min danske løn, så er vi berettiget til ophold i Sverige efter EU reglerne?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af skaanebo » 07.01.2018 17:39:51

Ja, det er korrekt. Opholdet i Sverige behøver dog ikke at vare mere end 3 måneder, og hun behøver ikkeat få udstedt svensk opholdskort for at flytte med dig til Sverige.

ddudekk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16.04.2018 19:34:18

Re: Ophold via positivlisten

Indlæg af ddudekk » 16.04.2018 19:36:56

Jeg er taknemmelig for stillingen. Jeg ser virkelig frem til mere din viden. Virkelig godt. Jeg hilser dig.
;)

Besvar