Familiesammenføring til børn

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Familiesammenføring til børn

Indlæg af SigneLassen » 03.09.2017 09:19:19

Hej alle!

Jeg er i gang med at rådgive to styks forældre omkring familiesammenføring. Jeg ved godt, at det ikke just ligner sager, som I har herinde, men det kunne jo være, at der var en ekspert eller to, som kunne hjælpe mig!

Det drejer sig to flygtninge, hvoraf manden har opholdstilladelse, og kvinden er blevet afvist.
De er ikke gift, og de er ikke sammen længere.
De har fået to børn sammen, mens de har været i Danmark.

Jeg har rådet kvinden til at søge familiesammenføring til sine børn efter §9c, stk. 1. Børnene har opholdstilladelse i kraft af deres far. Børnene er registreret på farens adresse, og den ældste går i vuggestue nær faren.
Jeg er blevet rådgivet i af en advokat, at det vigtigste er, at det kan dokumenteres, at faren har et reelt samvær med børnene, så at moren ikke bare kan tage dem med til Etiopien. Den yngste er et par uger gammel, derfor er det pt. tydeligt, at barnet behøver moren.
Begge børnene har fået adresse hos faren igen, efter at moren havde taget dem med til sit udrejseasylcenter.

Vi er i gang med at gennemgå, hvilke dokumenter de skal vedlægge ansøgningen.
Umiddelbart:
- Kvindens pas
- Børnenes dåbsattester og sygesikringsbevis
- Dokumentation for at den ældste går i vuggestue (og altså opholder sig hos faren)
- Samværsaftale (hente fra statsforvaltningen.dk)

Er der nogle andre dokumenter, vi skal have med?
Er der noget, vi skal være særligt opmærksomme på i den her sag?

På forhånd tak!

Besvar