Asylansøger i Dk

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Asylansøger i Dk

Indlæg af s.københavn » 23.07.2016 20:03:37

Hej,

Jeg ved ikke om der er nogle herinde der ved noget om asyl i DK.

Jeg hjælper pt. en person, som har søgt asyl i DK. Jeg har prøvet at læse lidt inde på Ny i Danmarks hjemmeside, men synes ikke rigtig jeg finder ud af så meget.

Personen der søger asyl har familie i København og er pt. indkvartet på et asylcenter i Nordsjælland. Det har der været muligt for personen, at forlade centeret og være med sin familie og blot komme og tjekke post på centeret hver tredje dag.

Nu skal personen flyttes til Herning og det er jo ikke særligt sjovt, når familien bor i KBH. Jeg kan læse mig frem til på Ny i Danmark, at det først er muligt, at lave en ansøgning om privat indkvartering hos venner og familie efter 6 måneder! Det er godt nok lang tid!

Er der slet ikke mulighed for, at bede om en indkvartering nær KBH? eller kan man bare ikke gøre noget når udlændingestyrelsen har bestemt personen skal til Herning?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Asylansøger i Dk

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2016 06:32:48

Jeg gætter på, man ikke kan gøre noget. Hele den politiske holdning er jo, at det skal være så "surt" som muligt at være asylansøger i Danmark. Så flest mulig afskrækkes fra at blive det fremover. Det er jo derfor, asylansøgere stadig indkvarteres i telte, selvom der er masser af ledige pladser på steder med indendørs overnatning. Man har sågar valgt at lukke modtagecentre med regulære sovepladser og bevare teltlejrene.

At flytte asylansøgere til Herning er måske endda en del af den strategi. Da din ven næppe er den eneste, som har familie i nærheden af København. Karen Jespersen, som en overgang var socialdemokratisk indenrigsminister med ansvar for asylområdet i slutningen af 1990`erne, ville placere asylansøgere "på en øde ø". I dag er hun redaktør på Den Korte Avis. Søren Espersen fra DF har for nylig foreslået, at asylcentre bør placeres i Grønland. Så Herning er vel sådan set billigt sluppet.... :mrgreen:

Besvar