Kan jeg få en gratis uddannelse, hvis min mand har permanent opholdstilladelse?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ttn
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.07.2016 22:26:51

Kan jeg få en gratis uddannelse, hvis min mand har permanent opholdstilladelse?

Indlæg af ttn » 12.07.2016 23:27:36

God aften!
Jeg har et lille spørgsmål, men kan ikke finde et svar. Jeg og min mand kommer fra non-EU land. Min mand har arbejdet her i snart 4 år, og skal få permanent opholdstilladelse snart. Hvis han får det, hvilken slags opholdstilladelse jeg skal få? Er det tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold (mhp. varigt ophold) eller kun tidsbegrænset (nhp. midlertidigt ophold).
Jeg vil meget gerne skifte mit område, og læse på universiteter, men det er kun gratis for "tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold".
Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe mig med det.
Mange tak.

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan jeg få en gratis uddannelse, hvis min mand har permanent opholdstilladelse?

Indlæg af mh1 » 13.07.2016 14:31:14

Hvis du bliver familiesammenført med din mand, så skal du ikke betale studieafgift.

Det er imidlertid ikke nok, at din mand har permanent opholdstilladelse, medmindre han har opholdstilladelse som flygtning.

Hvis han har opholdstilladelse i kraft af sit arbejde, skal det være et arbejde på positivlisten, ellers vil I først kunne få familiesammenføring når han har haft permanent opholdstilladelse i 3 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kan jeg få en gratis uddannelse, hvis min mand har permanent opholdstilladelse?

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2016 10:06:03

Det er desværre lidt kringlet. Hvis du får ophold som "medfølgende ægtefælle" til din mand, der har opholdstilladelse med henblik på at arbejde i Danmark, har du ikke ret til gratis uddannelse og heller ikke til dansk SU.

Hvis du derimod får opholdstilladelse som familiesammenført, har du ret til begge dele. Problemet her er så, at I ikke lever op til kravene i det regelsæt før engang om mange år. Først er der kravet, som mh nævner, om, at din mand skal have haft permanent opholdstilladelse i 3 år.

Herefter er der tilknytningskravet, der som udgangspunkt først er opfyldt, når han har boet 12 år i Danmark. Formentlig kan den periode dog nedsættes, fordi han "har gjort en særlig indsats for at blive integreret", som det kaldes. Eller sagt på almindelig dansk: Fordi han har haft et kvalificeret arbejde, siden han kom hertil.

Hvis jobbet er på positivlisten, kan I, som mh skriver, fritages fra tilknytningskravet. Men det er stadig et ufravigeligt grundkrav, at han skal have haft sin permanente opholdstilladelse i mindst 3 år.

Udtrykket "med henblik på permanent ophold" er et lidt forældet begreb, der stammer tilbage fra en tid, hvor man skelnede mere skarpt mellem på den side familiesammenføring og asyl og på den anden side tilladelse til at arbejde og studere i Danmark, der som udgangspunkt altid var midlertidige.

Med indførsel af jobkortordningen i 2002 blev der åbnet op for arbejdsrelateret migration til Danmark, og opholdstilladelser af den type kan i dag sagtens gøres permanente. Men begrebet er alligevel blevet hængende i lovgivningen. Og betyder altså i praksis noget helt andet end det, der egentlig ligger i ordene.

"Med henblik på permanent ophold" betyder i praksis, at man er flygtning eller familiesammenført.

Man kan så også sige, at det måske ikke er helt urimeligt, at en opholdstilladelse som "medfølgende ægtefælle", der er så meget lettere at opnå, ikke giver de samme rettigheder som en opholdstilladelse som familiesammenført.

Jeg er dansk statsborger og har boet hele mit liv i Danmark. Alligevel skal jeg og min kone leve op til en lang række krav om bolig, bankgaranti, alder og tilknytning, som ikke gælder for jer, fordi din mand er udlænding og har opholdstilladelse med henblik på at arbejde i Danmark.

I må så til gengæld for det leve med, at det er for egen regning, hvis du ønsker at tage en uddannelse i Danmark.

ttn
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.07.2016 22:26:51

Re: Kan jeg få en gratis uddannelse, hvis min mand har permanent opholdstilladelse?

Indlæg af ttn » 14.07.2016 13:52:00

Mange tak for jeres svar :)

Mrsumair
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20.09.2017 21:24:53

Re: Kan jeg få en gratis uddannelse, hvis min mand har permanent opholdstilladelse?

Indlæg af Mrsumair » 21.09.2017 20:29:40

But what about if u resided in denmark for 5 years and meet the criteria of obtaining SU under danish law

http://www.su.dk/english/su-as-a-foreig ... f-5-years/

is this still a requirement that you should not be accompnying sopuse you should be under familyreunification

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan jeg få en gratis uddannelse, hvis min mand har permanent opholdstilladelse?

Indlæg af mh1 » 22.09.2017 15:50:38

It does not make any difference. SU is given on the basis of one law, while tuition fees are regulated according to another.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar