Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 07.10.2016 13:01:14

Kaere MH, haaber du er her, for har brug for dit svar :)

Sagen er, at jeg vil snakke med mine foraeldre om, at de ville tage et aarligt laan, som jeg bare ville betale et x beloeb af maanedtligt til dem - og de ville give noget selv ogsaa.

Jeg har terpet igennem med uddannelsessystemet for socialraadgiveruddannelsen, som faktisk ikke er specielt dyr, 170.000 kr. + 10.000 kr. til studieomkostninger som boeger o.lign.

Har faaet beskeden fra dem, at de er pr. semester, der bliver sendt en faktura ud, som skal betales.

Har flg. spgs.:

1) Maa jeg (er det lovligt), at jeg foerst soeger optagelse, bliver optaget, betaler studieafgiften for 1. semester OG dernaest soeger sammen med uddannelsesstedet, selve opholdstilladelsen for perioden?

2) Har mit barn ret til at gaa i dansk boernehave, hvis ja, har jeg ret til at modtage boernesheck eller noget form for tilskud mht barn, taenker bare mht betaling af boernehave, gaar ud fra, at jeg skal betale "fuld pris"...

3) Hvis jeg beslutter, at min mand skal med, er det korrekt, at han ogsaa har ret til at arbejde - og er det ogsaa kun 20 t ugentligt?

Jeg kan laese dette inde paa Ny i Danmark:
Medfølgende familiemedlemmer til en udenlandsk studerende på en videregående uddannelse eller på en ph.d.-uddannelse behøver ikke ansøge om en arbejdstilladelse, da opholdstilladelsen giver ret til at arbejde eller studere under opholdet i Danmark.

Mvh

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 07.10.2016 13:02:50

Tilfoejelse:

Skal jeg ligge ydermere oekonomisk dokumentation, saafremt manden skal med? Udover at det foerste semester er betalt.

Kan ikke laese andet, end at man skal ligge 12 x SU ydelsen ELLER et kvitteringen for et semester

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af mh1 » 25.10.2016 22:09:33

Proceduren for at søge som studerende står her:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... soeger.htm

Da du skal vedlægge bevis for økonomi, skal du betale studieafgiften for første semester, før du kan søge.

Dit barn kan komme i daginstitution, hvis du/I har lovligt ophold i DK. Du kan søge om hel eller delvis friplads, afhængig af din økonomi.

https://www.borger.dk/Sider/Dagpleje-vu ... sning.aspx

https://www.borger.dk/Sider/Oekonomisk- ... bf7c835704

Hvis din mand skal med, får han en almindelig opholds- og arbejdstilladelse, og kan arbejde fuld tid. Det er kun den studerende som ikke må arbejde fuld tid, og det skyldes jo at man skal studere, når det er det man har fået opholdstilladelsen til.

PS - jeg rejser en del, og har derfor ikke altid adgang til internet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 26.10.2016 10:09:03

Tak for dit svar Mh!

Jeg har dog lavet en anden tråd under "permanent opholdstilladelse" - hvis du får tid, må du godt kigge ind der.

Jeg har noteret alt ned, hvad jeg skal have af dokumentation for at jeg kan søge om opholdstilladelse og hvad jeg skal have af dokumentation for, at jeg kan søge for mit barn. Umiddelbart synes jeg ikke, at det ser sort ud. Jeg skal have betalt det 1 semester, samt stille sikkerhedsstillelsen for mit barn.

Vores økonomi er desværre ikke "stor nok" til at min mand kan komme med i denne omgang, men jeg kan ingen steder se, HVAD han skal opfylde for at få permanent opholdstilladelse, og hvis han kan/må arbejde fuldtid, er det da altid noget. Han får det jo ikke, fordi jeg får?

Der er 2 ting som jeg IKKE kan finde rundt i.

1) (som reglerne nu er)
...kan jeg efter 4 år få forlænget min opholdstilladelse, hvor jeg forhåbentligt finder et arbejde (3,5 års studie + de 6 mdr de giver mulighed til at finde arbejde), hvis kravene fortsat er opfyld for opholdstilladelsen, men hvad med mit barn? Er det eneste for hende, jeg skal opfylde, er at jeg stadig har hvert år indtægten for sikkerhedsstillelsen? Jeg har terpet alle reglerne, men synes det virker "let". Jeg må ikke modtaget noget form for offentlige ydelser udover hendes børnecheck og at jeg MAX arbejder de 20 t. ugentligt, samt at jeg er studieaktiv mv.

Bliver hendes "automatisk" forlænget mht min i første omgang? Samt EFTER 6 år, hvor jeg kan søge permanent opholdstilladelse, hvordan med mit barn? Barnet skal jo vaere fyldt 18 år for at få permanent, bliver hendes så forlænget, eller hvordan, selvom jeg har permanent, eller "hviler" hendes indtil 18 år.

2)
Jeg skal søge om optagelse i februar og får senest svar d. 30 juli. Der er studiestart i september mdr. Men iflg. Nyidanmarks hjemmeside, kan jeg læse, at de har 2 mdr. sagsbehandlingstid til studie opholdstilladelser samt 2 mdr. til medflg. familiemedlem under studie.
Nu bliver jeg lidt nervøs, der er jo MAX 1-2 mdr imellem jeg indgiver ansøgningen (lad os sige jeg indgiver 1. august) til jeg starter i skole, og jeg skal jo have min opholdstilladelse for at kunne studere. Hvordan foregår det?

Mvh og tusinde tak for dine råd og hjælp.

- EDIT: viewtopic.php?f=10&t=17710

Thomasjohan
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03.09.2018 12:13:15

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Thomasjohan » 03.09.2018 12:39:46

Som en vigtig og overset overvejelse kan det tilføjes, at være opmærksom, på at mange legater til udannelse i Danmark er betinget af, at du ansøger med et CPR nr. idet mange fonde udbetaler legattilsagn via dit NEM-ID og skal indberette disse til SKAT. Hvorvidt man skal være dansk statsborger eller ikke for at modtage legatet afhænger af den respektive fundats. Du vil som bosat i Danmark have et CPR nr. igennem din adresse, og kunne ansøge legater med udgangspunkt heri upåagtet af, om du er dansk statsborger eller ikke.

Besvar