Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 10.07.2016 14:40:04

Tak for svar.

Så dvs. at jeg ENTEN skal have bevis/kvittering på at studieafgifterne er betalt ELLER 12 x SU? Dvs enten det ene eller andet?


MVh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af mh1 » 10.07.2016 14:53:54

Det er det, der står. Men som skrevet: studiestedet vil jo ikke nøjes med betaling for ét semester.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 10.07.2016 17:03:37

Korrekt. Hvis de vælger at betale studieafgifterne, betaler de for alle 3 x semestre, ikke?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af mh1 » 10.07.2016 18:16:29

Nu ved jeg ikke, hvad du mener med 'de'. Hvis du mener et legat, så afhænger det af legatet. Jeg fik et, som betød at jeg ikke skulle betale studieafgift, og fik et par hundrede kr/md i lommepenge, andre var på et engangsbeløb.

Hvis studiestedet vælger at du ikke skal betale, så får du næppe kvittering på det, men hvis din plan overhovedet skal kunne fungere skal du jo have et beløb på min. 12 x SU, for noget skal du og dit barn jo leve af.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 10.07.2016 20:39:50

Nu spørger jeg sikkert dumt, men er det ikke studiestedet, der "udleverer" legatet?

Det lyder da fint, men er det "lovligt" at de giver lomme penge? Det lyder da for godt, til at være sandt..

Hvis studiestedet vælger at tage sig at studieafgifterne, får jeg ikke et bevis/kvittering (kan se, du skriver man ikke får, men er det ikke optimalt at sende ind, hvordan det er betalt) på det, som skal sendes ind med ansøgningen, således at jeg IKKE skal ligge ind med den "opsparing" 12 x udeboende SU.

Vi har vores hos min far og mor, og jeg har et garanteret arbejde, så jeg kan sagtens se det kunne fungere, endda hvis jeg har ret til børnecheck mht mit barn, derfor vil jeg helst udenom den "12 x udeboende SU", da jeg ikke ligger inde med de store cifre.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af mh1 » 11.07.2016 11:35:13

Hvis du søger og får et privat legat = legat fra en fond, så er det fonden, der udbetaler legatet, og du vil få pengene udbetalt til din konto. Typisk får man mellem 10.000 og 30.000 kr, hvis man har held til at få noget - der er mange om buddet. Jeg fik dels den slags, dels et offentligt udvekslingslegat, hvor vi var to studerende fra DK som fik betalt undervisningsafgift på et udenlandsk universitet, og til gengæld fik to studerende fra det udland betalt undervisningsafgift i DK. Vi studerende fik blot et brev, som beviste at vi ikke skulle betale afgift (altså strengt taget ikke en kvittering på at den var betalt), og så som sagt lidt lommepenge, et beløb som end ikke dækkede transportudgifter. Studiestedet som sådan havde ikke noget at gøre med legatet i øvrigt.

Hvis du har noget familie, som vil hjælpe dig, så kan I måske aftale at en eller flere af dem giver dig et/flere lån, som tilsammen udgør de godt 70.000 DKK og kan stå på din konto længe nok til at du kan fremlægge kontoudskrift på beløbet, hvorefter du så leverer pengene tilbage til hver især. Du skal jo ikke vise kontoudtog hver måned, når først du har fået opholdstilladelse. Hvis de heller ikke har så mange kontanter til rådighed, men virkelig gerne vil hjælpe dig, kan de måske tage et mindre banklån, som de så betaler tilbage, når du betaler dem tilbage.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 11.07.2016 14:51:09

Tak for uddybelsen af selve legatet. Det vidste jeg nemlig ikke! Nu koster min uddannelse jo ikke 10.000-30.000 (tror jeg), men er det det beløb man modtager pr. semester, altså årligt?

Jeg havde godt tænk den med de 70.000, at de bare kan ligge på min konto i 12 mdr, og så derefter kan jeg betale tilbage, hvor jeg har lånt dem af.

Men lige en ting (undskyld hvis jeg gnaver dig), men HVIS jeg får det studielegat og ALLE mine studieafgifter betalt (3,5 år uddannelse), så skal jeg jo netop af den grund IKKE have den opsparing, som de skriver inde på Nyidanmark = 12 x udeboende SU? Er det korrekt forstået?

Kopieret fra Nyidanmark:

....at man kan forsørge sig selv med egne midler under opholdet. Man skal dokumentere at have et beløb, der svarer til SU-stipendium med udeboendesats i den periode, der søges opholdstilladelse til, dog maksimalt svarende til 12 måneder. For 2016 er satsen 5.941 kr. pr. måned.
Hvis man er optaget på en videregående uddannelse, hvor man selv betaler studieafgift, kan man i stedet for dokumentation for forsørgelse vedlægge dokumentation for, at studieafgiften for 1. semester er betalt. Bemærk, at man ikke må modtage offentlig hjælp til forsørgelse under opholdet i Danmark.

Er det vel ikke ligegyldigt om det er en selv, der betale eller en fond/udannelsesstedet?

Forresten, siger star.dk dig noget mht legater osv?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af mh1 » 11.07.2016 21:52:02

1) Legater fra fonde gives oftest som et éngangsbeløb. Jeg fik således ét år 30.000, et andet år 10.000.

Men ja, det vil være ligemeget hvem der har betalt studieafgiften. Når de vil se en kvittering for betaling, eller de 12 x S,U er det fordi de vil se, om man selv kan skaffe lovlige midler til at forsørge sig for.

star.dk er ikke det sted, du skal søge.

Kig her: http://www.legatregistret.dk

Og søg dem, som ser relevante ud for dig: værdigt trængende OG uddannelsessøgende.

Vær opmærksom på at de får tusindvis af ansøgninger, og måske kun har 2-5 legater, så du skal være omhyggelig med dit forarbejde, for at du har en chance.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 12.07.2016 13:09:20

40.000 er jo ikke meget (?), når man tænker på, at det er 3,5 år jeg skal studere. Jeg kan absolut ingen steder finde, hvor meget socialrådgiveruddannelse koster. Ved du det?

Er det lovligt, at man modtager flere legater?

Star.dk henviste min advokat mig, der var inde over min klage, så den må jeg sige pas - det ved jeg ikke hvorfor. Jeg har dog skrevet og forhørt mig om, de ved noget om legater.

Har også skrevet til selve uddannelsesstedet i min by, da jeg kan læse mig frem til, at i visse situationer vælger uddannelsesstedet IKKE og opkræve studieafgifter af den udenlandske student - i hvilke situationer ved jeg dog ikke, men det er det, som jeg har læst rundt på nettet og det er en jungle da. :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af mh1 » 13.07.2016 14:15:21

Jeg har prøvet, men ikke kunnet finde noget om, hvor meget din påtænkte uddannelse koster. Det skyldes nok at uddannelsen absolut ikke er målrettet udenlandske studerende, da den intet internationalt sigte har.

Dit uddannelsessted kan svare på det, og hvis du direkte har spurgt dem om prisen, samt om hvorvidt de evt. vil undlade at opkræve afgift for lige dig, så vil du jo snart vide det.

Hvis de henviser dig til at søge om fritagelse, kan du i den ansøgning bl.a. henvise til din næsten-danske baggrund og håbe, at det udløser en fritagelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 15.07.2016 07:17:20

Jeg har mailet dem, men efter en chat med UG, har de informeret mig om, at de har ferielukket til d. 1/8, men det er fint, bare så længe, de svarer.

Jeg krydser fingrer for, at dette giver mig held i fremtiden, vil så gerne hjem og fortsætte mit liv...

Hvad er en fritagelsesansøgning? Er det lidt ala det, når man søger legat?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af mh1 » 15.07.2016 11:44:47

Der er nogle studier, som har en eller et par fripladser, foruden et eller et par stipendier.

Hvis du vil skrive ansøgning, før du kan få nærmere at vide, om, og i givet fald hvad de har af fripladser og stipendier/legater, kan du kombinere din ansøgning om optagelse med ansøgning om friplads/legat/stipendium, fx:

Jeg ansøger hermed om optagelse på xxx-uddannelsen.

Jeg er opvokset i Danmark, men har ikke dansk eller EU-statsborgerskab. Jeg ønsker derfor at ansøge om fritagelse for betaling af studieafgift, og/eller om stipendium eller legat til betaling af studieafgift.

Min begrundelse for at søge om dette er, at .....(din historie, inkl. ægteskab, barn osv.)
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 16.07.2016 07:34:25

Mange tak for eksemplet! Må jeg evt. kontakte dig ydermere, når det bliver obligatorisk, hvis du vil kigge ansøgningen igennem?

Jeg håber inderligt, at det bliver til noget og afventer spændt svar... Det er min eneste vej tilbage til Danmark, så jeg kan forstætte mit liv.

Lige i grove træk, så er det således.

1) Udannelse i 3,5 år + 6 mdr. til at finde et arbejde - begrænset opholdstilladelse udstedes af US for 4 år.

* INGEN OFFENTLIGE YDELSER *

2) Efter endt uddannelse finder jeg (forhåbentligt, krydser fingrer, et arbejde inden for faget) - forlænger US opholdstilladelsen i ex. 2,5 år.

3) Været i arbejde i ex. 2,5 år. Ikke modtaget nogen form for offentlig hjælp: kontanthjælp osv. - Nu kan jeg søge om permanent opholdstilladelse til mig og mit barn.

Er det sådan, det er, i grove træk?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af mh1 » 16.07.2016 11:56:33

Med alle de ændringer som sker i Udlændingeloven er det ret svært at sige. Nu er det sådan, men om 3,5 år er der sikkert kommet andre betingelser til, som man skal opfylde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie - økonomi? (medbringene barn på 2år)

Indlæg af Voresliv » 16.07.2016 12:16:44

Ja, det er jo rigtigt. Der kommer hele tiden ændringer, og det bliver faktisk KUN "svære" at opnå bopæl i DK..

Besvar