Fået ny opholdstilladelse, men skal udrejse inden

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Fået ny opholdstilladelse, men skal udrejse inden

Indlæg af Left4Cookies » 04.06.2016 16:06:28

Hejsa,

Min kæreste har fået opholdstilladelse på baggrund af studieophold startende slut i juli. Hun har indtil for halvanden måned siden haft opholdstilladelse på baggrund af Working Holiday. Inden udløb af Working Holiday indgav vi den nye ansøning, hvor hun så har været her indtil nu på processuelt ophold. I brevet fra US med hendes nye opholdstilladelse står der også, de ikke kan give hende opholdstilladelse i perioden mellem slutningen af maj (datoen, hvor de afgjorde hendes sag) og slutningen af juli (startdatoen på hendes nye opholdstilladelse), og hun skal derfor udrejse af Danmark i slutningen af juni.

Hertil har jeg to spørgsmål. Eftersom hun er koreaner og visafri, burde hun så ikke kunne blive her i op til tre måneder efter hendes Working Holidays ophør (turistvisum)? Dvs. til slutningen af juli og ikke slutningen af juni, som US siger, hun skal udrejse i. Det andet spørgsmål er, når de skriver udrejse af Danmark, mener de så kun Danmark eller gælder dette også Schengen? Det ville være noget mere bekvemmeligt, hvis hun eks. kunne rejse til sin mor i Tyskland i stedet for helt hjem i den måneds tid, hun angiveligt vis skal være ude af landet.

På forhånd mange tak!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fået ny opholdstilladelse, men skal udrejse inden

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2016 06:07:21

Som beskrevet i andre opslag om samme emne, kan hun rejse ud af Schengen og herefter ind i Schengen igen for dermed at påbegynde et visumfrit ophold. Tyskland er en del af Schengen, men UK er f.eks. ikke en del af Schengen. Så en smuttur til London med et lavprisselskab vil klare opgaven.

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Fået ny opholdstilladelse, men skal udrejse inden

Indlæg af Left4Cookies » 21.06.2016 21:51:11

fundiver199 skrev:Som beskrevet i andre opslag om samme emne, kan hun rejse ud af Schengen og herefter ind i Schengen igen for dermed at påbegynde et visumfrit ophold. Tyskland er en del af Schengen, men UK er f.eks. ikke en del af Schengen. Så en smuttur til London med et lavprisselskab vil klare opgaven.
Det kan godt være, jeg spørger lidt ud i tågen, men kan det tænkes at sådan en weekend-manøvre ud og ind i Schengen kan have nogle konsekvenser for den måde, US kigger på ens sag, hvis vi har tænkt os at søge om familiesammenføring til foråret engang? Jeg kan ikke lige komme på et godt argument for, hvorfor eller hvad de skulle kigge efter, men det kunne være, der fandtes et eksempel på en sag, hvor man har kigget tilbage i tiden og sagt, der var noget uldent ved det.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fået ny opholdstilladelse, men skal udrejse inden

Indlæg af fundiver199 » 22.06.2016 06:41:14

Der er da ikke noget "uldent" ved at følge reglerne og være lovligt i Danmark, når man indgiver sin ansøgning. Du ser spøgelser ved højlys dag :wink:

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Fået ny opholdstilladelse, men skal udrejse inden

Indlæg af Left4Cookies » 22.06.2016 06:48:47

Det har du fuldstændig ret i, jeg er formentlig en anelse paranoid, når det kommer til Udlændingestyrelsen :wink:

Så skal jeg overbevise kæresten om, hun ikke behøver opholde sig uden for Schengen mere end højst nødvendigt, og ikke indtil datoen hendes nye opholdstilladelse træder i kraft.

Besvar