Hejsa!
Situation: Jeg er 21 år og dansk statsborger og har endnu ikke lyst til at kaste mig ud i ægteskab, selvom jeg har haft langvarig kontakt med min rumænske kæreste på 25 år. Hun er (efter rumænske standarder) uddannet physioterapeut i år 2007, men hvad denne uddannelse kan bruges til i Danmark er umuligt at sige. Hun kan sagtens begå sig på engelsk i hverdagen, men kan ikke ét ord på dansk. Jeg arbejder i DK pt. og påbegynder uddannelse i 2009 i Århus. Jeg vil gerne dele mere af min hverdag med hende i DK og ende med at blive gift med hende i fremtiden..
Så vidt jeg ved...: Ud fra hvad jeg kan læse om i dette forum (hvilket er meget nyttig information) er der følgende løsninger:
- hun kan uden videre søge som au-pair i DK
- ansøge om studie på højskole o.lign. fx suhrs dog uden at modtage SU og skal derfor betale for alting selv.
- søge arbejde hos en godkendt arbejdsplads i DK mens hun er i sit hjemland, som kan være behjælpelig med at starte ansøgningen til opholdstilladelse og efter 12 mdr. på denne arbejdsplads vil hun være i stand til at kunne søge hvilket som helst arbejde uden først at erhverve tilladelse.
Spørgsmål: Den nemmeste løsning? For der er helt sikkert en masse detaljer jeg ikke ved en masse om! Er noget af ovenstående, der er forkert forstået?
mvh. Suman
muligheder for at kunne bo i samme land??
hej
spørgsmålet er vel også mest hvad hun/I selv har lyst til at lave?
aupair - hun skal finde en værtsfamilie, der opfylder disse krav:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... u_pair.htm
højskole - koster en hulens masse penge
- har hun derimod en godkendt eksamen, der adgangsgivende på en dansk uddannelse og hun taler sproget på den pågældende uddannelse kan hun som EU-borger få gratis uddannelse i DK. tjek www.ciriusonline.dk
- arbejde - da Rumænien er i EU nu og hvis hun kan finde et job burde dette være en god mulighed for hende at blive her så længe jobbet varer?
spørgsmålet er vel også mest hvad hun/I selv har lyst til at lave?
aupair - hun skal finde en værtsfamilie, der opfylder disse krav:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... u_pair.htm
højskole - koster en hulens masse penge
- har hun derimod en godkendt eksamen, der adgangsgivende på en dansk uddannelse og hun taler sproget på den pågældende uddannelse kan hun som EU-borger få gratis uddannelse i DK. tjek www.ciriusonline.dk
- arbejde - da Rumænien er i EU nu og hvis hun kan finde et job burde dette være en god mulighed for hende at blive her så længe jobbet varer?