Udrejse dato / Afslag på forlængle af Greencard

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lassse

Udrejse dato / Afslag på forlængle af Greencard

Indlæg af Lassse » 03.06.2013 14:34:58

Hej,
Mine kone er fra USA og har været i Danmark på greencard siden 2009.
Hun har været ansat som jurist og søgte forlængelse af GC (der gives 1 år) mens hun stadig var ansat.
Mens vi har ventet på svar (3 mdr. behandlingstid i flg. UL) er hun blevet ledig da hendes kontrakt ikke blev fornyet.
Der er gået over et år uden svar i mellemtiden er vi blevet gift og min kone har fået nyt job (dog kun få timer/uge).
Nu har hun så fået afslag og en udrejse dato - en måned til at forlade landet!

OBS: Vi har en lille virksomhed der kræver min kones regelmæssige tilstedeværelse. Vi kan derfor ikke bosætte os i udlandet uden at kunne pendle til København.

Vi har følgende spørgsmål...

Familie sammenføring efter Danske regler:
Jeg kan ikke søge Familie sammenføring efter Danske regler, da jeg har modtaget kontanthjælp indenfor de sidste 3 år. Sidste gang i Januar 2012.

Spørgsmål ang. Anke af afgørelsen...
  • Hvis vi anker afgørelsen. Kan min kone opholde sig i landet mens ankesagen behandles?
    Har vi overhovedet en sag der er værd at anke?
    Bør vi nævne at vi har en virksomhed, eller udelade dette?
    Når min kone har fået en udrejse dato bør vi så registrerer virksomheden i mit navn? Den er på nuværende tidspunkt registreret i min kones?
    Kan jeg ansætte hende i virksomheden så hun er beskæftiget og derigennem får mulighed for at forlænge hendes Greencard?
Spørgsmål ang. Familie sammenføring under EU regler...
  • Er der en karantæne/periode med indrejseforbud når man har fået en udrejse dato eller kan man besøge Danmark som turist, umiddelbart efter udrejse datoen?
    Vil min kone kunne besøge Danmark som turist jævneligt/dagligt?
    Vil hun kunne hjælpe til i butikken (uden løn) hvis vi er bosat i Sverige?
    Hvad siger EU-reglerne om ”at kunne forsørge sig selv”?
    Kan jeg bosætte mig Sverige og beholde virksomheden i DK, uden at det får betydning for familiesammenføring, f. eks. betyde at "jeg aldrig rigtig flyttede fra DK"?

Her er sagens forløb i hovedtræk...
  • Efteråret 2006: Mine kone kommer til Danmark 1. gang som udvekslings student hvor vi møder hindanden.
    Foråret 2007: Færdiggør hun sit Jurastudie i USA
    Februar 2009: Flytter hun til København og for tildelt Greencard: Gyldigt fra 5. februar 2009 - 15. juni 2010 (Den forkortede perioden skyldes hendes pas udløber 15. juni 2010.
    Januar 2010: Starter ulønnet ”internship” som Jurist (legal officer) i Kbh.
    9. februar 2010: Hendes pas bliver fornyet (gyldigt til 8. februar 2020)
    1. maj 2010: Får ansættelseskontrakt som timelønnet jurist ”intern”(legal officer) på 22,2 timer/uge. Kontrakten udløber 31. december 2010.
    15. Juni 2010: Får udstedt nyt Greencard – Gyldigt til 5. februar 2012
    November 2010: Registrerer egen virksomhed/Selvstændig.
    Udlændinge Service kan/vil ikke give svar på hvor vidt der på greencard kan startes egen virksomhed.
    1. Januar 2011: Får ny 1 årig ansættelses kontrakt som Jurist (legal officer) på 22 timer/uge. (60% af fuldtids stilling) med fast månedsløn.
    2011: Vinder 2 Iværksætter priser fra Kbh Erhvervs Center.
    19. December 2011: Ansøger forlængelse af greencard.
    31. December 2011: Ansættelseskontrakt udløber og bliver ikke fornyet.
    Januar 2012: Kontakter udlændinge Service for at få afklaret hvorvidt selvstændigt erhverv gælder som ”værende i arbejde” når der ansøges om forlængelse af greencard.
    Udlændinge Service svare (pr. tlf): At mange har samme spørgsmål, at de har bedt ministeriet om afklaring på spørgsmålet, at de ikke kan give svar eller sige noget om hvornår de kan give svar.
    1. Oktober 2012: Anmoder om svar og dokumentation for Status mens ansøgning om forlængelse af greencard behandles: Retten til ophold, til at arbejde og til at blive gift. Samt hvor vidt det er tilladt at tage på ferie i USA og vende tilbage til DK.
    15. Oktober 2012: Modtager brev med dokumentation for Ret til ophold, til at arbejde og til at blive gift.
    26. November 2012: Vi bliver gift på Københavns Rådhus.
    13. February 2013: Udlændinge Service skriver de behandler ansøgningen om forlængelse af Greencard, men ikke kan se nogen løn/indkomst siden December 2011, og beder om dokumentation for at hun ikke er selvforskyldt arbejdsløs.
    26. Februar 2013: Svare US med dokumentation fra tidligere arbejdsgiver, for ikke at være selvforskyldt arbejdsløs. Samt information om at være blevet ansat som undervisningsassistent (men stadig venter på kontrakt).
    Marts 2013: Får ansættelses kontrakt som undervisningsassistent.
    22. Maj 2013: Modtager afslag på forlængelse af greencard med udrejse dato 26. juni 2013.

Hvad er vores muligheder? Alle råd er velkommende!

Vh
Lasse

fundiver199

Re: Udrejse dato / Afslag på forlængle af Greencard

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2013 15:20:14

Jeg kan ikke søge Familie sammenføring efter Danske regler, da jeg har modtaget kontanthjælp indenfor de sidste 3 år. Sidste gang i Januar 2012.

I kan godt søge men må nok forvente, at ansøgningen vil blive afslået, med mindre der er særlige forhold, som gør det umuligt for jer at bo sammen i USA. Man kunne evt. argumentere for, at det er uproportionalt at henvise jer til USA, da der er tale om et familieliv, som er etableret under et lovligt ophold i Danmark, der har varet i 7 år. Det bliver i så fald en principiel sag om tolkningen af de internationale konventioner, som kunne få betydning for mange andre par i en lignende situation, men som det givetvis vil tage flere år at føre til ende.

Hvis vi anker afgørelsen. Kan min kone opholde sig i landet mens ankesagen behandles?

Det tager Udlændingenævnet stilling til.

Har vi overhovedet en sag der er værd at anke?

Det kan man ikke udtale sig kvalificeret om uden at læse hele afgørelsen. Hvis I ønsker hjælp til at vurdere, om det er værd at anke afslaget på forlængelse af greencard, så må I scanne afgørelsen og sende den til ÆUG`s rådgivningsmail:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Bør vi nævne at vi har en virksomhed, eller udelade dette?

Det er sagen uvedkommende.

Når min kone har fået en udrejse dato bør vi så registrerer virksomheden i mit navn?

Det kan nok være en fordel, hvis du ønsker at drive den videre efter, at din kone evt. er rejst.

Kan jeg ansætte hende i virksomheden så hun er beskæftiget og derigennem får mulighed for at forlænge hendes Greencard?

Nej. Men hvis virksomheden kan bære det, så kan du ansætte hende, så hun kan få en ny opholdstilladelse efter f.eks. beløbsordningen.

Er der en karantæne/periode med indrejseforbud når man har fået en udrejse dato eller kan man besøge Danmark som turist, umiddelbart efter udrejse datoen?

Et visumfrit turistophold i Schengen på højest 90 dage kan begyndes straks efter, at din kone har forladt Schengen. Altså hun kan rejse ud af Schengen og herefter ind i Schengen igen dagen efter. Vær dog opmærksom på, at US ikke er enig i dette og derfor ikke vil tillade, at hun afleverer en ansøgning om ny opholdstilladelse under sit visumfrie ophold. Der verserer en klagesag ved Udlændingenævnet om spørgsmålet.

Vil min kone kunne besøge Danmark som turist jævneligt/dagligt?

Maximalt 90 dage hver 6 måneder regnet fra datoen fra hendes ”første indrejse” i Schengen. En ny ”første indrejse” kan tidligst finde sted 6 måneder efter den forrige ”første indrejse”.

Vil hun kunne hjælpe til i butikken (uden løn) hvis vi er bosat i Sverige?

Ikke lovligt, med mindre hun søger og opnår en dansk arbejdstilladelse.

Hvad siger EU-reglerne om ”at kunne forsørge sig selv”?

Læs under ”rådgivning”, ”flytte til Sverige/EU-land”. Her er det beskrevet, hvad der skal til for at have EU-opholdsret.

Kan jeg bosætte mig Sverige og beholde virksomheden i DK, uden at det får betydning for familiesammenføring, f. eks. betyde at "jeg aldrig rigtig flyttede fra DK"?

Ja det kan du godt. Det er ikke anderledes end at have et arbejde i Danmark og være grænsependler.

Hvad er vores muligheder? Alle råd er velkommende!

1) Søge FS efter de danske regler og køre en principiel sag om tolkningen af de internationale konventioner.
2) Din kone kan finde et (nyt) job i Danmark og søge om en ny opholdstilladelse efter f.eks. beløbsordningen (årsløn på mindst 375.000).
3) I kan bo i hvert sit land, indtil der er gået 3 år, siden du fik den sidste udbetaling af kontanthjælp.
4) I kan bo sammen et andet sted end i Danmark f.eks. i et andet EU-land. Senere kan I evt. søge FS i Danmark efter EU-reglerne. At bo i USA må også siges at være en ret oplagt mulighed, når din kone nu engang er derfra.
5) Klage over afslaget på forlængelse af greencard og få medhold af Udlændingenævnet.

Besvar