Au pair - klage??

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
brunslev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22.08.2007 18:19:27

Au pair - klage??

Indlæg af brunslev » 02.02.2008 15:35:57

Min kærestes veninde er au pair, og er ikke blevet behandlet godt i den familie - har bl.a. skulle gøre 2 store huse rent. Nu er hun blevet gravid, og vil stoppe med at være au pair hurtigst muligt. Jeg mener at hun kan gøre det uden varsel, fordi familien ikke har overholdt kontrakten. Hun regner med at gifte sig med sin kæreste - de opfylder så vidt jeg kan se alle krav til familiesammenføring, når de er blevet gift.
Klagen over familien skal vel rettes til Udlændingeservice, men spørgsmålet er hvad der så sker?
-Hvor lang tid får hun til at forlade landet? De skulle jo gerne kunne nå at gifte sig.

Det småhaster, så det ville være dejligt hvis nogen har et svar der kan hjælpe dem.


Mvh. Kasper B. Pedersen.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 05.02.2008 00:24:33

Hej

jeg kan prøve at hjælpe så godt jeg nu formår...

Først vil jeg sige, at sådan nogle klager er jo lidt ord mod ord, men US er vist efterhånden meget OBS på at der foregår systematisk udnyttelse af au pair piger, så jeg tror klart det nytter at klage over værtsfamilien, hvis hun alligevel ved hun ikke skal tilbage på sit arbejde.

Jeg tvivler dog på om hun kan bruge selve udnyttelsen, som et argument for ikke selv at vedligeholde sin kontrakt, hvis hun ikke har stærke beviser for at hun gør rent i 2 huse, men der burde stå noget konkret om hendes opsigelsesfrist i hendes kontrakt?

Jeg ville allerførst ringe til US og snakke med dem om hvornår parret bør gifte sig og hvornår de bør indgive ansøgning om FS.
Husk det tager lidt tid at blive gift og søge FS. De skal spørge på hendes ambassade og i bopælskommunen for regler mht. blive gift hurtigst muligt.

Bliver parret gift vil hun automatisk miste sin OT og der skal hun altså være påpasselig med, at hun ikke lige pludselig havner i et dødvande, hvor hun opholder sig ulovligt i DK. Det vil hun både blive straffet for med års indrejseforbud og hun kan jo heller ikke blive gift her. Så det skal de snakke med US om hvordan de koordinerer et giftemål med en ansøgning afleveret til tiden.

Det tager vist et stykke tid inden man mister OT automatisk, men jeg tør ikke sige hvor længe hun har at løbe på. Jeg ved dog, at mht. udvisning får man et brev om at man har 14 dage til at forlade landet.

Jeg håber dine venner får FS og at den familie, der udnytter mennesker på den måde ALDRIG får lov til at gøre sådan noget igen mod andre mennesker!

brunslev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22.08.2007 18:19:27

Indlæg af brunslev » 07.02.2008 22:34:22

Tak for hjælpen, svaret er givet videre.
De blev enige med familien om at hun stoppede næsten med det samme, og de venter med at ansætte en ny, så de får lidt mere tid til at blive gift. Det lyder godt, at US er mere opmærksomme på misbrug..

Mvh. Kasper.

yalmaz
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11.02.2015 07:14:20

Re: Au pair - klage??

Indlæg af yalmaz » 11.02.2015 07:17:55

Det, hun helst vil, er at komme ind på et seminarium og læse til pædagog. Hun har allerede 2 års grundlæggende pædagogstudie fra sit hjemland. Men hun mangler Dansk Prøve 3, før hun kan blive optaget (vistnok).
Our excellent online learn a language.com training programs lead you to success in the We also offer latest study japanese and E-spanyol with 100% success Internet polyglot

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Au pair - klage??

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2015 10:16:18

Dit svar giver ikke rigtig nogen mening, og du svarer på et 7 år gammelt indlæg. Måske har du kommet til at poste dit svar i en forkert tråd?

Besvar