Ophold på andet grundlag?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chul

Ophold på andet grundlag?

Indlæg af Chul » 31.01.2013 18:38:01

Hej ÆUG
Lige pt er min kinesiske kæreste på turistvisum i DK hvor hun bor sammen med mig i min lejlighed. Der er cirka et måned tilbage af hendes visum og vi er derforigang med overvejelser om at hun skal blive her længere. Desværre ser chancen for familiesammenføring ret skidt ud da vi ikke kan nå at gifte os inden hendes visum udløber, da vi ikke har nogen som helst ide om hvordan vi skal få sat civilstands-attest-processen igang, og vi derfor ikke tør håbe på at vi kan nå at få den klar inden visumets udløb.. Har skrevet til Den danske ambassade i Kina men det blev jeg godt nok ikke meget klogere på... Min kæreste har selv kigget rundt på internettet, men det virker ikke som om det kan lade sig gøre at fremskaffe uden selv at være til stede i Kina?!?!

Spørgsmål 1:
Hvordan sættes denne her process i gang? Kan det virkelig passe at man SKAL tilbage til Kina for at fremskaffe dette bevis? (vi kan ikke søge uden at gifte os da vi kun har boet sammen i 1 år, og det vil være praktisk talt umuligt at bevise at vi har boet sammen i Kina...)

Derfor er vi nu begyndt at kigge på andre muligheder. F.eks. at hun skal studere i Danmark. Er det realistisk at hun kan finde en uddannelse som vil optage hende på nuværende tidspunkt? Og som IKKE koster 50.000 per semester, som jeg har læst det koster for mange. Og kan hun f.eks. få opholdstillade indtil hendes uddannelse starter, hvis hun nu f.eks. finder en uddannelse der starter om 3-4 måneder?

Venlig hilsen
Chul

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold på andet grundlag?

Indlæg af mh1 » 31.01.2013 22:22:48

Mht. studier, så læs her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... soeger.htm

Mht. fremskaffelse af civilstandsattest, så kan det sikkert godt passe at man skal til Kina for at få den. Selv for dem, der bor i Kina, kan det vist være bøvlet at få fat i de nødvendige papirer.

Jeg husker at have set indlæg vedr. dansk/kinesiske forhold, og der var det vist flest, som blev gift i Kina - formodentlig fordi det var lettere for den danske part at skaffe de nødvendige papirer, end for den kinesiske at få sine.

Der er nok nogen vejledning at hente kravene til dokumenter der skal til for at man kan blive viet i Kina: http://kina.um.dk/da/rejse-og-ophold/me ... ab-i-kina/
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 06:46:45

I skal så også lige være opmærksomme på, at hvis man under et visumophold i Danmark søger opholdstilladelse på studie- eller erhvervsområdet, så får man 5 års visumkarantæne. Dvs. man kan ikke få et nyt visum de næste 5 år.

Chul

Indlæg af Chul » 01.02.2013 10:35:44

Okay jeg troede ikke det galt, hvis man opholdte sig lovligt i DK?

fra nyidanmark.dk
"Hvis man opholder sig lovligt i Danmark, kan man normalt indgive ansøgningen – og få den behandlet – i Danmark. Man kan indgive den i Servicecenteret, og hvis man bor uden for Storkøbenhavn, kan man desuden indgive ansøgningen hos det lokale politi. Man kan desuden sende ansøgningen til styrelsen, enten som almindelig post eller elektronisk.

EU-/EØS-statsborgere, som opholder sig i Danmark efter reglerne om fri bevægelighed, kan indgive en ansøgning – og få den behandlet – i Danmark.

Hvis man opholder sig lovligt i Danmark på baggrund af et gyldigt visum, et forlænget visum, på visumfrit ophold eller på forlænget visumfrit ophold, kan man normalt indgive sin ansøgning – og få den behandlet – i Danmark.

Det samme gælder, hvis man opholder sig lovligt i Danmark, fordi man allerede har en anden gyldig opholdstilladelse. Asylansøgere, som venter på at få en afgørelse – og som således endnu ikke har en gyldig opholdstilladelse – kan dog i visse tilfælde alligevel få lov at indgive en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse og få den behandlet."

Er det mig der læser det helt forkert?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 12:39:04

Nej du læser helt rigtigt. Din kone kan godt indgive en ansøgning om studieophold, medens hun er i Danmark på visum, og få den behandlet. Hun kan bare ikke få et nyt visum de næste 5 år, hvis hun gør det. Og nej det er ikke særlig logisk, men sådan er det altså.

Chul

Indlæg af Chul » 01.02.2013 13:44:39

Okay det virker godt fuldstændigt håbløst hvis det er sagen. Vil det sige at hvis man får opholdtilladelse til at studere, feks. en 4 årig uddannelse, så kan man ikke få visum til a blive i landet bagefter for at finde arbejde!? Det kan jeg slet ikke for til at give mening :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 15:46:46

Jo det kan man godt, for det er ikke et visum, men en opholdstilladelse (green card). Men hvis man rejser hjem efter de 4 år, kan man ikke få et visum de næste 12 måneder.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.02.2013 15:49:43

Man skal ikke have visum for at BLIVE i DK, det er kun noget man skal have til at rejse ind.

Når man har en opholdstilladelse, så er den i reglen endda noget længerevarende end de maksimale 90 dage et visum kan være på, og har man opholdstilladelse til DK kan man rejse frit i Schengen og ud og ind af Schengen uden visum.

Har man en gyldig opholdstilladelse, så kan man søge om forlængelse ELLER om ny opholdstilladelse på et andet grundlag UDEN at risikere 5 års visumkarantæne.

Derfor - men det er ren og skær teori, og ikke en anbefaling: HVIS din kæreste skulle kunne få held med at finde en uddannelse, som hun kan blive optaget på på 'sit glatte ansigt' (jeg formoder, I ikke har været så forudseende at hun har fået alle eksamensbeviser med i international/oversat og legaliseret udgave), OG derfor får opholdstilladelse til fx 2 eller 3 år, så kan hun godt søge om fs mens den opholdstilladelse er gyldig. OG i den tid, hvor opholdstilladelsen er gyldig, kan hun frit rejse hjem og komme tilbage igen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar