Fantastisk side I har her, jeg har dog et spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med.
Min kæreste fra Ukraine vil gerne bo her i DK med mig, og siden hun kun er 21 (jeg er en del over 28 og Dansk statsborger), så har vi snakket om at hun begynder på en ny uddannelse her i DK. Som jeg dog forstår det, så skal hun være optaget på en uddannelse for at få et studie visum. Er der nogen der kender til adgangsgivende fag til en Bachelor, som kan godkendes til et studievisum til hende??... hun skal opnå et niveau højere i både matematik og historie (B), og det skal være undervist på Engelsk da hun ikke begynder på Danskundervisning med det samme.
Jeg har ikke selv den traditionelle vej gennem uddannelsessystemet, så hvilken kvote skal hun søge under?, hvad er proceduren?, hvornår skal man søge?, og hvad gør man i forbindelse med at søge studievisum?
Det gør ikke så meget at vi selv skal betale for undervisningen, det er sekundært.
Vi overvejer at gifte os næste gang hun er her i DK, og vil derfor spørge jer om jeres erfaring med EU reglerne i den forbindelse, forstået på den måde at hvis vi gifter os, rejser til Spanien et par måneder og bor der (flytter derned), kan jeg så få hende med tilbage igen til DK, selv om hendes visa er udløbet under opholdet i Spanien?...
Det skal lige siges at jeg har hus i Spanien, og tidligere har boet og arbejdet der gennem 6år. Huset er registreret hos SKAT i DK, og jeg er fortsat registreret med NIE (reg.nr. for udlændinge i Spanien) dernede.
Jeg kan naturligvis opfylde kravet til bopæl i dk, har fast arbejde, og kunne da også stille garanti for hende hvis det er nødvendigt. Jeg har ingen problemer med at forsørge os på min løn, eller betale for hendes uddannelse, men hvis vi ikke behøver så er det selvfølgelig også ok
Hvordan er reglerne for at hun kan arbejde her?, kan hun tage fritidarbejde mens hun studerer her??
Vores vores drøm at kunne bo her i DK sammen, og alle forslag/anbefalinger til hvordan det er muligt, i lyset af ovenstående, modtages meget gerne fra alle I erfarne herinde, vi har totalt mistet overblikket over de forskellige regler...
Vi håber I kan hjælpe os lidt på vej her