Puha jeg sidder i saksen...
Min russiske kone og jeg er desværre ved at gå fra hinanden efter 6 års ægteskab. Vi har to dejlige børn, som vi for alt i verden ikke vil have lide skade af, at vi er vokset fra hinanden, så hvad er chancerne for, at min (nuværende) kone kan få opholdstilladelse på andet grundlag, hvis vi separeres?
Hun taler næsten flydende dansk, har taget en kandidatgrad i Århus som overbygning til sine russiske studier i Moskva, og hun har fast ansættelse (1 år samme firma med netop underskrevet, forbedret kontrakt).
Se den nemme løsning ville selvfølgelig være at forblive "gift" frem til 2010 hvor hun kan få permanent opholdstilladelse. Men der hører dog en hale til historien, som jeg virkelig kunne bruge hjælp til også, hvis nogen tør begive sig derud...
Min svigermor bor og arbejder i USA, og har Green Card. Min kone er desværre temmelig uligevægtig pga den krise, vi er i med afslutningen af vores ellers gode ægteskab, og trods vores intentioner om at gøre alt for børnene, frygter jeg helt alvorligt, at hun kunne finde på at tage børnene og rykke til USA. Når et familiemedlem har Green Card er det temmelig nemt at få udstedt til resten af familien, ved jeg. Denne mulighed har hun selvsagt KUN hvis jeg vælger at hjælpe hende ved ikke at søge seperation, hvor der er udrejseforbud under sagsbehandlingen, og efterfølgende forældremyndighedsregler. Så hvis jeg forsøger at hjælpe min kone til at blive i landet for børnenes skyld, åbner jeg op for, at hun har muligheden for at tage mine børn og emigrere, uden jeg kan gøre noget nu eller i fremtiden.
Jeg ved ikke, hvad jeg spørger om... alm. råd og vejledning vel. Hvis der er nogen der kender en paragraf, der kan benyttes til at anmode om udrejseforbud for mine børn, uden at der er seperation inde over, så ville det selvfølgelig være optimalt.
Seperation eller ej? og en slem krølle
Jeg ved ikke om du kan få et forbud mod udrejse, det ville jo nok også få nogen til at undre sig i forbindelse med en evt. permanent opholdstilladelse. Du kunne jo tage børnenes pas og da i har fælles forældremyndighed kan de ikke få nye uden din underskriift . . eller sådan burde det være . . stoler efterhånden meget lidt på de danske myndigheder grundet utrolig mange negative oplevelser det sidste år.
Jeg ved ikke med opholdstilladelse på andet grundlag, men der burde jo være en mulighed , da i jo har børn sammen. Men jeg ved det ikke. Syntes heller ikke rigtig US bruger de regler, de selv oplyser om deres hjemmeside så det er lidt svært at vide. Der er en, der har et link til en side med bedre oplysninger. Prøver lige at finde den og vender tilbage.
Hilsen Rie
Jeg ved ikke med opholdstilladelse på andet grundlag, men der burde jo være en mulighed , da i jo har børn sammen. Men jeg ved det ikke. Syntes heller ikke rigtig US bruger de regler, de selv oplyser om deres hjemmeside så det er lidt svært at vide. Der er en, der har et link til en side med bedre oplysninger. Prøver lige at finde den og vender tilbage.
Hilsen Rie
Hvis det passer at modgang gør stærk, så må formålet med US være at producere supermænd 
Fandt det - har dog ikke læst det endnu selv, så jeg ved ikke om der noget der kan bruges.
EU-reglerne om fri bevægelighed er - som efterhånden nævnt mange gange i dette forum - beskrevet i denne glimrende vejledning, som EU selv har udgivet. Læs den, hvis du er interesseret i at benytte reglerne, og glem alt om, at der er noget, som hedder Udlændingeservice i Danmark.
http://ec.europa.eu/youreurope/nav/da/c ... ing_da.pdf
Har man mod på det, er det også en fin idè at læse selve Opholdsdirektivet. Det er godt nok på 40 sider, men er ikke mere vanskeligt at læse, end at det i hvert fald er muligt for folk med en uddannelse på gymnasie-niveau eller derover:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... :0123A:PDF
citat fra fundiver199 under eu-regler og klagesag under indlægget hvem lyver . . .
hilsen Rie
EU-reglerne om fri bevægelighed er - som efterhånden nævnt mange gange i dette forum - beskrevet i denne glimrende vejledning, som EU selv har udgivet. Læs den, hvis du er interesseret i at benytte reglerne, og glem alt om, at der er noget, som hedder Udlændingeservice i Danmark.
http://ec.europa.eu/youreurope/nav/da/c ... ing_da.pdf
Har man mod på det, er det også en fin idè at læse selve Opholdsdirektivet. Det er godt nok på 40 sider, men er ikke mere vanskeligt at læse, end at det i hvert fald er muligt for folk med en uddannelse på gymnasie-niveau eller derover:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... :0123A:PDF
citat fra fundiver199 under eu-regler og klagesag under indlægget hvem lyver . . .
hilsen Rie
Hvis det passer at modgang gør stærk, så må formålet med US være at producere supermænd