Hej alle
Min udenlandske kone og jeg har søgt om familiesammenføring for ca. to måneder siden.
Hun er uddannet læge og har sendt sine papirer til sundhedsstyrelsen tilbage i november. De er 7-8 mdr om at vurdere, om man kan opnå dansk autorisation. Er der nogen som ved, om der er noget vi skal være opmærksomme på i en mulig situation, hvor hun står og har modtaget FS og opholdstilladelse men også kan få det igennem hendes arbejde, såfremt de godkender hendes uddannelse, eller den omvendte situation, hvor vi hører fra sundhedsstyrelsen først og US bagefter? Her tænker jeg bl.a. på de 52000 som vi så måske kan undgå, men også ift. om der er nogle regler for hvad og hvem man skal oplyse om, at man i princippet har følere ude to steder. De fleste som sender papirer til sundhedsstyrelsen, gør vel dette fra deres hjemland og er der for ikke i landet, når de modtager svar. Vi har oplyst sundhedstyrelsen om hendes nye adresse, men det er sådan set det. Ved ikke, om det får nogen betydning, at hun potentielt kan have opholdstilladelse allerede gennem familiesammenføring, eller om der er nogle spøjse regler inden for dansk lovgivning ift. ovennævnte.
Sundhedsstyrelsen vs. US - muligheder og regler
-
fhansen1982
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Sundhedsstyrelsen vs. US - muligheder og regler
Der er ingen forbud mod at søge på alle de muligheder man har. I behøver ikke gøre noget specielt, eller anmelde at din kone søger 'på egen hånd'.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: Sundhedsstyrelsen vs. US - muligheder og regler
Hej,
Min kone er også læge, men vi har først søgt familiesammenføring (og fået det) og går først nu i gang med sundhedsstyrelsen.
STS er rigtig lang tid om at vurdere udenlandske uddannelser (på trods at de nogle gange allerede har vurderet en anden ansøger med samme uddannelse på samme sted), men typisk tager det længere tid at lære dansk og bestå Danskprøve 3 som er kravet for at man kan begynde den praktiske del af autorizationsprocessen.
Min svigerinde kom til landet for ca 15 år siden som læge, og procesen har ikke ændret sig meget. Dog her fra 1/1 er de begyndt at kræve at men får godkendt diplomaet og autorizationen hos Educational Commission for Foreign Medical Graduates (ECFMG®) i USA inden man søger om at få godkendt uddannelsen.
Det er i det hele taget en meget langsommeligt process at blive godkendt som læge i Danmark.
Du skriver ikke om din kone allerede kan dansk eller hvor lægeuddannelsen er fra, men hvis hun ikke kan Dansk endnu tager det sin tid at komme så langt som til at kunne få autorization.
Det betyder dog ikke noget for familiesammenføringen som sådan.
Vores ansøgning om familiesammenføring tog lidt over 3 måneder og jeg hører sagsbehandlingstider på ca 1 år på godkendelse af lægeuddannelsen.
vh
Felipe
Min kone er også læge, men vi har først søgt familiesammenføring (og fået det) og går først nu i gang med sundhedsstyrelsen.
STS er rigtig lang tid om at vurdere udenlandske uddannelser (på trods at de nogle gange allerede har vurderet en anden ansøger med samme uddannelse på samme sted), men typisk tager det længere tid at lære dansk og bestå Danskprøve 3 som er kravet for at man kan begynde den praktiske del af autorizationsprocessen.
Min svigerinde kom til landet for ca 15 år siden som læge, og procesen har ikke ændret sig meget. Dog her fra 1/1 er de begyndt at kræve at men får godkendt diplomaet og autorizationen hos Educational Commission for Foreign Medical Graduates (ECFMG®) i USA inden man søger om at få godkendt uddannelsen.
Det er i det hele taget en meget langsommeligt process at blive godkendt som læge i Danmark.
Du skriver ikke om din kone allerede kan dansk eller hvor lægeuddannelsen er fra, men hvis hun ikke kan Dansk endnu tager det sin tid at komme så langt som til at kunne få autorization.
Det betyder dog ikke noget for familiesammenføringen som sådan.
Vores ansøgning om familiesammenføring tog lidt over 3 måneder og jeg hører sagsbehandlingstider på ca 1 år på godkendelse af lægeuddannelsen.
vh
Felipe