Jeg har skrevet herinde før, hvor I var en stor hjælp, hvorefter vi ville søge efter greencard ordningen. Men nu ser det for mig ud til, at de regler er ændret. Kan det passe?
Jeg er 22 år og studerende Jeg står dog i den situation, at min kæreste er født/bor i Colombia. Da han bliver færdig som produktionsingeniør til december 2015, er vores ønske at bo sammen i Danmark, så jeg også kan færdiggøre min uddannelse.
Han opfylder lige de 100 point til Greencard-ordningen (30 for bachelor, 30 for job på positivlisten og 40 for at tale flydende engelsk). Men grundet kravet om selvforsørgelse, skal han kunne vise et kontoudskrift med en saldo på min. 130.000 DKK. Er dette rigtig forstået? Da vi begge er studerende, er der ingen af os, der har mulighed for at skaffe så højt et beløb på en gang. Jeg har et studiejob, men det rækker ikke i nærheden af det beløb og ved siden af studierne, er det svært at finde tid til mere. Er der mulighed for at stille en bankgaranti i form af lån eller lign? Planen er, at han vil arbejde her, så forhåbentlig får vi ikke brug for at bruge 130.000 på, at han går arbejdsløs.
Hvis det er kravet, er der så andre, bedre veje, vi kan gå?
Grundet uddannelse og fremdriftsreformen har jeg ikke mulighed for at flytte til Sverige, så vi kan ikke vælge sverigeløsningen. Så alternativet er for mig at se, at han bliver i Colombia og søger arbejde derfra, fordi hvis han har et arbejde i DK, når han søger om opholdstilladelse, er det for mig at se uden et økonomisk krav. Problemet er dog, at det er meget sværere for ham, da han ikke samtidig kan tage danskundervisning eller være aktiv/fysisk opsøgende og deltage i events, jobsamtaler mm. Må man søge arbejde, mens man er her på 90dages visum?
Et andet alternativ er at vente til jeg er 24 og så blive gift og søge om familiesammenføring. I så fald skal vi kun stille med en bankgaranti på 50.000 (?) Denne løsning ville vi dog være ærgerlig over, da yderligere 2 år i langdistance forhold virker som rigtig lang tid.
Jeg håber, I kan hjælpe mig med at finde en god og realistisk løsning.
På forhånd tak
Mvh