Aupair - Gråzone - mulighed for at hun ikke skal rejse hjem?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
matoke

Aupair - Gråzone - mulighed for at hun ikke skal rejse hjem?

Indlæg af matoke » 11.06.2014 10:47:08

Hej allesammen,

håber i måske kort kan give råd om hvad vi to kan gøre. Jeg har læst en del men især punkt B kan jeg ikke finde noget...

jeg er 39 dansk statsborger, hun (fra zambia, afrika) blir 23 år 16.7.2014 og har været her på 24mdr-aupair visum som udløber 24.7.2014. vi er ikke gift endnu. vi ønsker dog at hun efter aupair ophold flytter ind til mig uden at flyve til africa igen da vi ikke kan undvære hinanden og ikke vil afvente om evtl. turistvisum blir godkendt imens hun er tilbage i zambia. men så skal der jo nok søges om et visum eller opholdtilladelse herfra inden...

A) Så er der mulighed for at hun ikke skal rejse hjem?

- vil det være fordel hvis vi giftes inden?
- søge om visum eller opholdstilladelse pga familiesamføring (dog hun jo ikke 23 1/2 endnu..)
- hvad er risici for US afviser ansøgninger, chance for processuelt ophold og man læser om karantæne...

B) Da vi har planer om at flytte til Australien i løbet af 2015 og jeg sagtens vil kunne førsørge hende som hjemmegående har jeg spørgsmål til evtl. gråzone - som vi er klar over så ønsker ikke moraliske kommentar blot fakta tak :)

- hvordan skal udrejse bevise for at "afslutte" aupair-visum korrekt så hun ikke kommer i klemme der? er det stempel i pas her i lufthaven, i hjemmeland eller vil udrejse til eks tyskland være nok? så kunne jeg jo hente hende der i bil og have hende boende "under radaren" hos mig inden vi flytter. Men når vi så flyver fra eks hamburg, Tyskland (er min fortrukket lufthavn) til australien i 2015 vil hun så få problemer i lufthavnen da hun
"checker ind" uden gyldig visum fra DK eller blir hun sendt hjem til zambia? Hun skal jo også søge om visum til Australien, det går måske kun hvis hun opholder sig i zambia og gør det derfra tænker jeg lige...

På forhånd tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Aupair - Gråzone - mulighed for at hun ikke skal rejse h

Indlæg af mh1 » 11.06.2014 12:09:07

"A) Så er der mulighed for at hun ikke skal rejse hjem?"

Kun hvis hun kan få en ny opholdstilladelse eller forlænge den nugældende.

"- vil det være fordel hvis vi giftes inden?"

Nej, som udgangspunkt ikke, for som du ved opfylder hun ikke alderskravet. Hvis du ikke har børn som bor hos dig/er på mindst normalsamvær, er der næppe nogen dispensationsgrund.

"- søge om visum eller opholdstilladelse pga familiesamføring (dog hun jo ikke 23 1/2 endnu..)
- hvad er risici for US afviser ansøgninger, chance for processuelt ophold og man læser om karantæne... "

afvisning: 100%, processuelt ophold: 0%.
"Man kan dog ikke få sin ansøgning behandlet i Danmark, hvis det er tydeligt, at man ikke opfylder betingelserne for familiesammenføring, ..."

"B) - hvordan skal udrejse bevise for at "afslutte" aupair-visum korrekt så hun ikke kommer i klemme der? er det stempel i pas her i lufthaven, i hjemmeland eller vil udrejse til eks tyskland være nok? "

Duer ikke, væk! Hun må jo ikke være i Schengen heller. Ulovligt ophold vil medføre at hun vil få problemer i lufthavnen, da man godt nok gerne vil have folk med ulovligt ophold UD, men de skal dog i et tilfælde som det du skitserer med temmelig stor sandsynlighed både betale en bøde, og får et 2-årigt eller længere indrejseforbud i EU/Schengen. Endvidere vil hun kun kunne søge om visum til Australien fra et land, hvor hun har lovligt ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

matoke

Indlæg af matoke » 11.06.2014 19:25:07

Tusind tak for svar, især punkt B da jeg nu hellerikke troede det var realistisk.
mh skrev:"A) Så er der mulighed for at hun ikke skal rejse hjem?"

Kun hvis hun kan få en ny opholdstilladelse eller forlænge den nugældende.
Hun kan ikke forlængere aupair da max 24måneder er opnået... så skulle det være en anden form for visum eller opholdstilladelse. FA duer jo ikke før om et halvt år, men hvad med turistvisum? eller skal hun først være hjemme igen inden hun må søge dette?

Har vi overset noget eller er der andre muligheder for at vi ikke skal vente så længe eller undgå at hun tager hjem?

Vi talte kort om at hun kunne finde en aupair familie i andet naboland, men så det jo helt anden tidsaftale der og hun kan vel stadig ikke søge om turistvisum til danmark når hun eks arbejder som aupair i norge?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.06.2014 19:35:11

Ja, au pair i et andet land kunne være en mulighed. Eller at I gifter jer og benytter jeg af EU-reglerne til at bosætte jer sammen i et andet EU/EØS-land.

matoke

Indlæg af matoke » 12.06.2014 07:51:48

Tak for svarene :)

Vi har nu talt lidt og kommet frem til at hun nok må ta til zambia med udgang af juli.

derefter ville jeg besøge hende i september så vi ikke skal undvære hinanden så længe.

Jeg vil dog invitere hende til DK straks efter ankomst i zambia august 2014 hvor hun så må søge om 90 dages visum med ankomst til DK i november.
Når hun så kommer her i november vil vi giftes og i løbet af januar aflevere ansøgning om FA, da hun så er fyldt 23 1/2.

a) er det turistvisum hun skal søge og jeg inviterer hende med et brev? kan der komme afslag på dette fordi vi ikke er i familie eller bør vi giftes inden? Er der max 90 dages visum eller andet?

b) efter aflevering af FA ansøgning i januar 2015 får hun så automatisk processuelt ophold indtil afgørelse? de stempler nok hendes pas?

Er der noget vi har overset eller man skal gøre for at sikre sig smooth forløb?

Mange tak :)

Besvar