min kæreste fra senegal bor og har opholdstilladelse i Sverige i de seneste 3 år. Kan hun flytte her til danmark og bo og arbejde her?
bedste hilsener
jens
ja i Sverige, hvad her
-
Re: ja i Sverige, hvad her
Ja hvis hun opfylder betingelserne for at få en opholdstilladelse i Danmark, så kan hun flytte hertil på lige fod med senegalesiske statsborgere, der bor i Senegal. At hun allerede bor i Sverige, giver hende derimod ingen som helst rettigheder i Danmark.
Du kan læse under "jeg vil..." hvilke muligheder der er for, at I kan komme til at bo sammen i Danmark eller Sverige. Umiddelbart vil den langt mest anbefalelsesværdige løsning være, at du flytter over til hende i Sverige. Om cirka 2 år kan hun så blive svensk statsborger, og så kan hun frit bosætte sig i Danmark.
Du kan læse under "jeg vil..." hvilke muligheder der er for, at I kan komme til at bo sammen i Danmark eller Sverige. Umiddelbart vil den langt mest anbefalelsesværdige løsning være, at du flytter over til hende i Sverige. Om cirka 2 år kan hun så blive svensk statsborger, og så kan hun frit bosætte sig i Danmark.
Min kæreste fra Senegal er nu blevet min hustru, hun bor i Sverige og vil om 2 måneder blive svensk statsborger. Som svensk statsborger kan hun jo frit rejse til danmark og bo. Mit spørgsmål er:
Hun er i Sverige blevet familiesammenført med sin 11 årige søn. Kan denne søn rejse med hende til Danmark og bo her og gå i skole etc..???
Hun er i Sverige blevet familiesammenført med sin 11 årige søn. Kan denne søn rejse med hende til Danmark og bo her og gå i skole etc..???
Skifter sønnike også statsborgerskab? I så fald er svaret et klart ja.
Hvis ikke, skal der enten søges opholdstilladelse efter danske regler, eller familien skal opfylde betingelserne for, at sønnen kan få et opholdskort efter EU-regler.
Hvis ikke, skal der enten søges opholdstilladelse efter danske regler, eller familien skal opfylde betingelserne for, at sønnen kan få et opholdskort efter EU-regler.