A-kasse og Fagforening

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sven38

A-kasse og Fagforening

Indlæg af sven38 » 10.08.2012 11:56:26

Hej

Håber nogle kan hjælpe mig med om der er nogle regler eller noget som man skal være opmærksom på i forbindelse med A-kasse og fagforening, når man har fået familiesammenføring efter EU-reglerne.

Min kone er fra filippinerne og vi har fået familiesammenføring efter EU-reglerne - hun er nu i et løntilskudsjob på et plejehjem og dette varer nogle måneder endnu.

Er det muligt at melde hende ind i en A-kasse? og er der noget man skal være opmærksom på i forhold til dette, eftersom hun ikke er dansk statsborger?

Endvidere er det muligt at melde hende ind i en fagforeningen? og er der noget man skal være opmærksom på i forhold til dette, eftersom hun ikke er dansk statsborger?

Min kone er uddannet sygeplejeske i Filippinerne og har fået begrænset autoration her i Danmark.

Håber nogle ved noget om dette eller kan henvise mig til noget jeg selv kan læse

på forhånd tak

mvh
Sven

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: A-kasse og Fagforening

Indlæg af mh1 » 10.08.2012 12:08:01

Lov om arbejdsløshedsforsikring:
"Medlemskab af anerkendte arbejdsløshedskasser
§ 41. Ret til optagelse som medlem har personer,
1) som har bopæl og ophold her i riget bortset fra Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 6, og
2) som er mellem 18 år og 2 år under folkepensionsalderen, jf. lov om social pension.
Stk. 2. Personer, som har gennemført en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed, har uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 2, ret til optagelse, selv om de ikke er fyldt 18 år.
Stk. 3. Optagelse skal ske i en arbejdsløshedskasse, hvis faglige område personen har tilknytning til, jf. § 32, stk. 2.
Stk. 4. Optagelse kan ske som fuldtids- eller deltidsforsikret, jf. kapitel 11. En person, der optages under udøvelse af selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse, eller som deltager i udøvelsen af ægtefællens virksomhed, kan dog ikke optages som deltidsforsikret.
Stk. 5. Ingen må være medlem af mere end én arbejdsløshedskasse.
Stk. 6. Beskæftigelsesministeren kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, efter forhandling med Beskæftigelsesrådet fastsætte regler om ret til optagelse for personer, der har bopæl i udlandet, herunder på Færøerne og i Grønland.
Stk. 7. Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere regler for anvendelsen af stk. 1 og 4, herunder for afgrænsningen mellem lønarbejde og selvstændig erhvervsudøvelse."

Din ægtefælle kan altså godt blive medlem af en a-kasse. Men da hun ikke arbejder i ustøttet arbejde, vil hun ikke begynde at optjene dagpengeret endnu, så det vil lidt være penge ud af vinduet. Så snart hun har et ikke-støttet arbejde, bør hun melde sig ind.
mh
Rådgiver for ÆUG

sven38

Re: A-kasse og Fagforening

Indlæg af sven38 » 10.08.2012 12:13:03

Hej mh

Tusind tak for hurtig svar og oplysninger - det var præcis det jeg ønskede at vide noget om - og så kan jeg/vi indmelde hende, når hun forhåbentlig kommer i noget arbejde uden støtte.

mvh
Sven

Besvar