Hej med jer
Jeg sidder helt forvirret i junglen af regler og love omkring opholdstilladelse til min mand. Vi har været gift siden august (blev gift i Tyrkiet), og han er nu ankommet til DK på et turistvisum. Jeg er studerende og han er ufaglært (tjener i 12 år), kan slet ikke finde ud af hvad vores bedste muligheder er for at han kan blive her? vi opfylder ikke kravene til familiesammenføring. Har fundet et arbejde til hham, men han har ingen arbejdstilladels og hans erfaring som tjener er ikke på positivlisten.
er der nogle af jer der kan råde os? Gode råd modtages i hvert fald med kyshånd.
Forvirret i junglen af regler
-
fundiver199
Re: Forvirret i junglen af regler
Ja jeg kan godt fornemme, at du er forvirret. Du poster således dit indlæg i forum "permanent ophold og dansk statsborgerskab", og de ting kan din mand jo først søge om, når han lovligt og uafbrudt har boet i Danmark i en årrække. Der er 5 trin i processen:
1) Visum
2) Tidsbegrænset opholdstilladelse for en periode på f.eks. 2 år
3) En eller flere forlængelser af tidsbegrænset opholdstilladelse
4) Tidsubegrænset opholdstilladelse. Kan tidligst søges efter 4 år i Danmark. Mange i blandede ægteskaber stopper her.
5) Dansk statsborgerskab. Kan tidligst søges, når man har boet i Danmark i 6 år og har været gift med en dansk statsborger. Ellers er kravet 9 års ophold. Desuden skal man have tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det er givetvis umuligt at få arbejdstilladelse for at arbejde som tjener i Danmark, for det er jo ikke lige et fag, hvor der er mangel på arbejdskraft. Og lønnen er sikkert heller ikke høj nok til, at man kan få tilladelse efter beløbsordningen, som kræver en årsløn på 375.000.
Så I har to muligheder, nemlig:
1) FS efter danske regler, når folketinget har lempet disse regler
2) "EU-løsningen"
Begge dele er grundigt beskrevet her på hjemmesiden under "jeg vil...." Hvis I heller ikke opfylder de lempede krav til FS, som snart træder i kraft, er der vel realistisk set kun "EU-løsningen" tilbage.
1) Visum
2) Tidsbegrænset opholdstilladelse for en periode på f.eks. 2 år
3) En eller flere forlængelser af tidsbegrænset opholdstilladelse
4) Tidsubegrænset opholdstilladelse. Kan tidligst søges efter 4 år i Danmark. Mange i blandede ægteskaber stopper her.
5) Dansk statsborgerskab. Kan tidligst søges, når man har boet i Danmark i 6 år og har været gift med en dansk statsborger. Ellers er kravet 9 års ophold. Desuden skal man have tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det er givetvis umuligt at få arbejdstilladelse for at arbejde som tjener i Danmark, for det er jo ikke lige et fag, hvor der er mangel på arbejdskraft. Og lønnen er sikkert heller ikke høj nok til, at man kan få tilladelse efter beløbsordningen, som kræver en årsløn på 375.000.
Så I har to muligheder, nemlig:
1) FS efter danske regler, når folketinget har lempet disse regler
2) "EU-løsningen"
Begge dele er grundigt beskrevet her på hjemmesiden under "jeg vil...." Hvis I heller ikke opfylder de lempede krav til FS, som snart træder i kraft, er der vel realistisk set kun "EU-løsningen" tilbage.
Re: Forvirret i junglen af regler
1000 tak for hurtigt svar, jeg vil lige læse lidt mere om EU reglerne mens jeg håber på lempelser fra regeringen snarest