Er det en mulighed?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
christina-_julie

Er det en mulighed?

Indlæg af christina-_julie » 27.10.2011 08:17:12

Min tyrkiske forlovede kommer på turistvisum til december.

Min far kan mulighvis skaffe ham et fuldtidsarbejde som ufaglært. Er det en mulighed for ham for at blive i Danmark så? (vi opfylder ikke pointsystemet på almindelig vis og er derfor ikke blevet gift endnu og har søgt om familiesammenføring)

Kan vi mens han er her til vinter søge om at han så kan blive pga af arbejde?

Mvh Christina

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Er det en mulighed?

Indlæg af Durmaz » 27.10.2011 13:55:58

Nej din forlovede må ikke arbejde mens han er her på turistvisum, det indikere navnet ligesom :-). Når han får visummet udleveret for han også reglerne for visummet udleverede på tyrkisk ( det gjorde manden min) her ville han selv kunne læse de regler der er gældene for det givet visum samt hvilke sanktioner der er forbundet ved brud på reglerne...

Hvorvidt han kan søge om arbejdstilladelse når han først er her op og på den måde få lov til at blive ved jeg ikke, er lidt i tvivl og de gense regler på området, i forhold til tyrkiske startsborger, der er jo lavet en særaftale. Men mindes noget om at man skal kunne dokumentere at man får jobbet pga særlige evner inden for området eller noget i den stil...Det må andre her på forummet udtale sig om da de ved mere om det... prøv evt. fundiver, han ved praktisk talt alt :-D

Men arbejde på turistvisummet må han hvertfald ikke, ikke engang frivillig...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.10.2011 15:23:46

Man kan godt søge om en arbejdstilladelse, medens man opholder sig lovligt i Danmark på visum. Men ufaglært arbejde kan der desværre ikke gives arbejdstilladelse til, da der er masser af arbejdsløse i Danmark, som kan udføre den slags. Hvilke slags arbejde, der kan gives arbejdstilladelse til, kan I læse om her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/arbejde/

Den ny regering har annonceret, at pointsystemet skal være væk inden nytår. Så hvis det kun er det krav, I ikke opfylder, kan I bare gifte jer og søge om familiesammenføring, før hans visum udløber. Hvis der også er nogle af de "nye" krav (som stort set er de samme som dem, der blev stillet frem til 2010), I ikke opfylder, kan du overveje at flytte til Sverige eller et andet EU-land i en periode. Læs teksten her på hjemmesiden "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land".

christina-_julie

Indlæg af christina-_julie » 28.10.2011 08:13:45

Tak for svar :-)

Jeg er kun bekendt med det pointsystem som er nu.. Hvordan kunne det eventuelt se ud efter jul?

Mvh Christina

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.10.2011 09:44:25

• Pointsystemet forsvinder og 24-års reglen bliver genindført.

• Tilknytningskravet føres tilbage til sin ”gamle” form, så den udenlandske ægtefælle normalt kan nø-jes med et besøg i Danmark i stedet for 2 + et sprogkursus. 28-års reglen i kravet bliver til en 26-års regel.

• Bankgarantien sænkes fra 100.000 til 50.000 eller 64.000 (det er uklart, om de 50.000 vil være 2002-niveau eller 2012-niveau)

• Indvandringsprøven forsvinder.

• Ansøgningsgebyret på 7.775 bliver sat markant ned. Det kan dog tænkes, at netop denne ændring udsættes til senere pga. pengemangel.

Dette er, hvad man kan læse ud af regeringsgrundlaget. Herudover skal der jo forhandles med mindst et andet parti for at skaffe 90 mandater, og der er ting, som der ikke er taget stilling til i regeringsgrundlaget. Jeg vil derfor personligt gætte på, at der er en god chance for, at der også sker følgende ændringer:

• De mange ekstra særkrav til herboende uden dansk statsborgerskab forsvinder.

• De 36 måneders karantæne efter modtagelse af sociale ydelser sættes ned til 12 måneder.

De sidste to ting er ligesom pointsystemet og de andre ting noget, der er indført inden for de sidste 2 år, og som derfor ikke kan siges at være omfattet af S-SF´s løfte i august 2008 om at ”videreføre 24-års reglen, tilknytningskravet og de øvrige krav for familiesammenføring”. Hvis regeringen glemmer disse to ting i sit lovforslag, vil ÆUG naturligvis minde om dem og presse på for, at også disse stramninger af nyere dato rul-les tilbage, så man ”nøjes” med de regler, der blev indført i 2002 og 2004.

Besvar