Har brug for noget hjælp.

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
spyx

Har brug for noget hjælp.

Indlæg af spyx » 10.05.2011 23:27:48

Hej alle i hjælpsomme menesker her inde.
Føst skal vil jeg lige takke for den hjælp min patner og jeg fik her da vi dulle familiesammeføres. :D

Min Patner og jeg har en ven som kom her til som aupair, hun gik så hen og blev gravid og fik en skøn lille dreng.
Faren er dansker og har skrevet under på at barnet er hans, så det skulle jo gøre barnet til dansk startsborge, moren og faren er desvære ikke sammen mere, så jeg kunne enetlig godt tænke mig at vide hvor moren står, barnet er jo dansk statsborger så ham kan de vel ikke smide ud, men hvad med moren? kan de smide hende ud og give barnet til faren?

Jeg syntes jeg har søgt nettet tyndt men kan ikke rigtigt finde noget så jeg håber der er en her der kan hjælp mig.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Har brug for noget hjælp.

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.05.2011 02:27:40

Sådan som jeg har opfattet en del artikler i pressen på det seneste, er det ikke nok, at faderen vedkender sig børnene for at de bliver danske statsborgere. Kravet er, at barnets forældre skal være gift. Ellers risikerer barnet at være statsløs. Så det var måske en god idé, at barnets forældre får det grundigt undersøgt og krydstjekket hos så mange myndigheder som muligt.

Hvis barnet viser sig at være dansk statsborger, burde moderen kunne påberåbe sig Zambrano-dommen. Men er barnet statsløs, bliver hun højst sandsynligt sendt tilbage til sit hjemland.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.05.2011 06:02:44

Hvis et barn er født i Danmark og har en dansk far eller mor, så er det dansk statsborger. Hvis barnet er født i udlandet er det kun dansk statsborger, hvis dets mor er dansk statsborger, eller hvis forældrene er gift eller gifter sig, inden barnet fylder 18 år.

De sager i pressen, som Kim taler om, handler om børn født i Danmark før 1999, hvor reglerne blev lavet om.

Hvis moderen har forældremyndigheden, så vil jeg også mene, at det efter Zambranodommen er helt udelukket, at Danmark kan udvise hende. Men den danske regering har ikke meldt sin tolkning ud endnu.

At "give barnet til nogen" er noget, der foregår i en sag om forældremyndighed, ikke i en sag om opholdstilladelse til en udlænding. Hvis forældrene aldrig har været gift, og barnet er nyfødt, vil jeg betragte det som fuldstændig udelukket, at man kunne finde på at give forældremyndigheden til faderen, med mindre moderen åbenlyst er ude af stand til at tage vare på sit barn.

Børn i den alder har jo således af rent biologiske grunde herunder amning langt mere brug for deres mor end deres far.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.05.2011 07:31:25

Et barn vil som altovervejende hovedregel kun kunne blive født som statsløs, hvis dets forældre er statsløse. Det er just det, der gør at vi i DK har børn, der er født i DK men ikke har statsborgerskab noget sted.

De aller-allerfleste lande i verden har love, der gør barnet til samme statsborger som en af dets forældre, eller evt. giver det dobbelt statsborgerskab fra fødslen, hvis enten forældrene ikke har samme, eller barnet får ret til statsborgerskab i det land, hvor det fødes, uanset forældrenes statsborgerskab. Et barn, der fødes i USA af danske forældre får således både dansk og amerikansk statsborgerskab. Er forældrene gift og hhv. tyrkiske og danske, og barnet fødes i USA, får det ret til 3 statsborgerskaber 8)

Som loven er i DK i øjeblikket (der drøftes ændringer), får et forældrepar hvis de erklærer at ønske det, fælles forældremyndighed, selv om de ikke er gift ved barnets fødsel. Om faderen i det aktuelle tilfælde både har anerkendt barnet som sig OG i enighed med moderen erklæret at ville have del i forældremyndigheden fremgår ikke, men det er bestemt en mulighed. I givet fald er det også bestemt en reel mulighed, at retten vil træffe den afgørelse, at det for et dansk barn vil være bedst i overensstemmelse med dets tarv at vokse op i et dansk hjem. Det skulle angiveligt endda i vestlige lande være bedre at flaske børn op med modermælkserstatning, end at amme dem, pga. forurening i modermælken :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

spyx

Indlæg af spyx » 11.05.2011 08:04:37

Tak for svarene :)

Kan jeg tolke det sådan at hun ikke burde blive kunne sendt hjem i følge EU, men at der ikke er nogle officelt om det?

Og hvor er vi lige henne når jeg i alt alvor er i tvivl om mit land kan finde på at skille et barn fra hans mor, bare for at få hende hjem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.05.2011 09:59:54

Det sidste må du spørge politikerne om. Men skulle det blive aktuelt, så må du anbefale kvinden at opsøge en advokat, som kan hjælpe hende med at søge opholdstilladelse ud fra principperne i Zambranodommen.

Forudsat naturligvis at hun overhovedet ønsker at bo i Danmark. Og noget andet er jo så, om faderen i det hele taget ønsker at overtage hele ansvaret for barnet? Det er mig bekendt de færreste mænd, som har den indstilling til tingene, hvis de har fået barn med en partner, som de umiddelbart bagefter "fortryder". Langt de fleste mænd vil i den situation hellere end gerne overlade ansvaret for barnet til dets mor.

Så hvis der ikke foreligger konkrete oplysninger om det modsatte, så må man gå ud fra, at valget i praksis står mellem, at barnet vokser op hos sin mor på Filippinerne eller hos sin mor i Danmark.

spyx

Indlæg af spyx » 11.05.2011 10:40:23

Med hensyn til faren, så har jeg ikke indtryk af at han vil have barnet på fuld tid, det tog han i alt fald lang tid nok at vedkende sig barnet.

Og selvfølig vil hun gerne blive i danmark, hvis hun ikke ville det var der jo ikke et problem. ;)

Nu vil jeg så se hvad jeg kan finde mht. Zambrano dommen.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.05.2011 11:00:20

Der er skrevet nogle tråde her på forum, hvor dommen bliver analyseret. Du får dem frem, hvis du i søgefeltet øverst til højre her på siden skriver Zambrano.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

thore71

Indlæg af thore71 » 12.05.2011 03:42:06

Der er ikke nogen tvivl om at barnet er dansk statsborger.

Jeg vil tro at der er en mulighed for hende at blive i Danmark (som ikke har med Zambrano sagen at gøre).

Hvis faderen har regelmæssigt samkvem med sit barn, og vedkender det på skrift når UDLST spørger ham om det, så mener jeg ikka at hun kan udvises så længe det samkvem bliver ved . Der bliver så heller ikke noget krav om bankgaranti mv.

Barnets ret til at se sine bægge forældrer vil alltså evt. give hende en mulighed at forblive i Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2011 10:10:28

Jeg tror desværre, at thore71 er lovlig optimistisk. Når parret aldring har været gift og levet sammen, så skal kvinden jo have en helt ”ny” opholdstilladelse. Og jeg kender ikke til tilfælde, hvor der er bevilget opholdstilladelse alene på den baggrund, at man har fået et barn med en dansk statsborger.

Dette må siges at være at søge om familiesammenføring med sit barn, og den mulighed eksistrerer slet ikke efter gældende dansk lovgivning.

Man kan måske også med en vis ret sige, at når to mennesker vælger at få et barn sammen, selvom de er fra hver sin del af Verden, og selvom de ikke har noget ønske om at leve sammen, så har de dermed også valgt, at den ene af dem kun kan få en begrænset kontakt med barnet.

Og egentlig synes jeg ikke, man kan sige, at der er noget urimeligt eller forkert i dette. Hvis det er vigtigt for faderen at se sit barn, så kan han jo gifte sig med barnets mor og påtage sig ansvaret for at forsørge sin familie. Og ellers kan han besøge sit barn på Filippinerne, eller hvor barnet og dets mor nu end havner henne.

I den aktuelle sag er der jo ikke tale om, at far og barn allerede har etableret en kontakt, som vil blive afbrudt, hvis de to forældre bosætter sig i hver sit land. Og det gør formentlig en afgørende forskel i forhold til diverse konventioner om børns rettigheder mm. Det var noget andet, hvis barnet f.eks. var 8 år og var vokset op med kontakt til begge sine forældre.

Og egentlig tvivler jeg ved nærmere eftertanke også på, at Zambranosagen vil kunne sikre kvinden opholdstilladelse i Danmark. Man vil således med rette kunne sige, at forældrene jo kan vælge, at barnet bor hos sin far, og derfor forhindrer det ikke barnet i at bo på unionens område, at dets mor ikke kan få en opholdstilladelse, hvis der er delt forældremyndighed.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.05.2011 13:14:11

@ fundiver, du er til gengæld lidt for pessimistisk. Jeg kender til en sag, hvor en far fik opholdstilladelse pga. en datter, som kun var ca. 1 1/2 år gammel, men som han havde været og var den primære omsorgsperson for, selv om barnet boede hos sin mor. OK, han havde også været i DK i omkring 3 år, var godt uddannet og talte dansk. Men havde på det tidspunkt, hvor han fik opholdstilladelsen naturligt nok intet arbejde, da han var på processuelt ophold. Men han blev altså ikke skippet tilbage til det mørke Afrika :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar