Min mand og jeg skal seperares

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
elizabethmarie
Geografisk sted: Århus/Camaguey Cuba

Min mand og jeg skal seperares

Indlæg af elizabethmarie » 08.06.2010 20:47:36

Hej
Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.
Efter jeg desværre har fundet ud af min mand er mig utro, har vi i fællesskab besluttet at blive seperaret.
Mine spørgsmål er nu, hvad sker der for min mand (eks mand)?
Er der mulighed for at søge om ny tilladelse på baggrund af noget andet.
Han kommer fra Cuba, har ingen penge. Men er blevet optaget på universitetet her til efter sommer. Sammen har vi et lille barn på et år (er der mulighed for familiesammenførelse den vej?).
Han har været her i to år, først som au pair, og så 1,5 år som familiesammenført med mig.
Jeg ønsker ikke at være sammen med ham længere, men når jeg tænker på vores lile fælles barn synes jeg det er synd at hun skal "miste" ham.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe lidt.

Triste hilsner

Elizabeth

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Min mand og jeg skal seperares

Indlæg af mh1 » 09.06.2010 07:57:34

Med en optagelse i hånden kan han få studieopholdstilladelse - men når i ikke længere er gift, vil han sandsynligvis skulle betale studieafgift og kan ikke få SU, medmindre han på en eller anden måde kan få kringlet sig til at være udvekslingsstuderende.

Det gælder også, hvis han skulle kunne få opholdstilladelse på grundlag af 'hensynet til familien', dvs til jeres barn. En sådan opholdstilladelse vil afhænge af, i hvor høj grad han har været omsorgsperson. Jeg har set en sag, hvor ophold blev givet på grund af et fællesbarn, som skulle bo hos den danske, men den udenlandske forælder havde været primær omsorgsperson for.

Han kan undersøge mulighederne for studiestøtte som udenlandsk studerende bl.a. her:
http://en.iu.dk/grants-and-scholarships

og læse om SU til udenlandske studerende her:

http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx

Der står bl.a.: Du kan blive ligestillet med danske statsborgere, hvis du umiddelbart før du begynder på den uddannelse, du søger SU til, har boet i Danmark uafbrudt i mindst to år med mindst 30 timers erhvervsarbejde om ugen. Med erhvervsarbejde mener vi, at du med en gyldig arbejdstilladelse har haft enten ordinært arbejde med almindelig aflønning (i arbejdsretlig forstand) eller arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende. Et au pair-ophold er ikke erhvervsarbejde, da du som au pair ikke har fået en decideret arbejdstilladelse.

Er man berettiget til et studielegat eller til SU, vil man normalt ikke skulle betale studieafgift. Studieafgiften er forskellig på forskellige uddannelser, men ligger fra 50.000/ år opefter.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar