Min kære forlovede er studerende ved et universitet i EU og har et schengen-opholdstilladelse som er gyldigt i 10 måneder endnu...
Nu skal han besøge mig, og både rejseforsikring, flybilletter t/r, visa-hævekort osv er pakket og klar, men han opdagede lige at hans nationale pas udløber om lidt over 3 måneder... Der står på nyidanmark at det nationale pas skal være gyldigt 3 måneder efter visumets udløb hvis personen skal komme til DK, men dette gør sig vel kun gældende for folk med et EU visum og ikke et EU opholdstilladelse?
Kh
Grund til bekymring?
-
sandmonkey
Re: Grund til bekymring?
... et meget specifikt spørgsmål, det ved jeg... Vi tager chancen og håber på det bedste..
kryds fingre for jeg savner ham!
kryds fingre for jeg savner ham!
-
fundiver199
Det sikreste ville nok være at forny passet inden rejsen. Kan det ikke nås, så ring til Udlændingeservice og spørg dem, om det er i orden, at han under de nævnte omstændigheder indrejser i Danmark med et pas, som næsten er udløbet. Måske kan Udlændingeservice ikke selv svare dig på det, men så kan de vel i hvert fald sende dig videre til en anden myndighed, der kan.
Du må selv i gang med at ringe lidt rundt, for som du siger, det spørgsmål er så specielt, at der nok ikke er nogen i et diskussionsforum, der kan hjælpe dig med at svare på det.
Du må selv i gang med at ringe lidt rundt, for som du siger, det spørgsmål er så specielt, at der nok ikke er nogen i et diskussionsforum, der kan hjælpe dig med at svare på det.
-
sandmonkey
Efter adskillige opkald fik jeg fat på en der kunne svare på mit spørgsmål i politiets udlændinge afdeling.
Sålænge opholdstilladelsen er gyldig må han gerne rejse hertil
Sålænge opholdstilladelsen er gyldig må han gerne rejse hertil