kæreste fra philipinerne

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
chinabox

kæreste fra philipinerne

Indlæg af chinabox » 13.04.2009 18:08:43

hejsa, har siddet og kikket mange indlæg igennem på siden, for at måske finde ud af en mulighed mig og min kæreste kan bruge, men er begge helt blanke når det kommer til ale de her regler :roll:

men lidt info, selv er jeg 32, min kæreste hun fylder 23 her i april, og arbejder som au-pair, siden 5 august 2008

vi er meget glade for hinanden og hun "bor" hos mig uofficielt, med adresse hos sin værts familie

økonomisk set er jeg lidt af en bundskaber og "krisen" ramte da osse mig selv om jeg havde et rigtigt godt betalt job, som kunne have været et stort plus ved evt ansøgning

men bor i leje bolig, arbejder selvfølgelig på at få et nyt arbejde, men som der sikkert er andre der kan nikke til, det er ikke nemt, men det kommer nok

men men, mit spørgsmål er, hvilke muligheder har vi?, hun vil gerne læse her i danmark, og gerne fuldføre/genstarte hendes sygeplejer uddannelse som hun startede på på philipinerne

men hun vil osse gerne arbejde her

læste i et andet indlæg om at læse på "lund" i sverige, men er det kun sprogligt ?

og hvad er alt det or noget med en sponser, og hvad er mulighederne for forlængelse (ikke fordi hendes værts familie ikke vil det, men de behandler hende ikke ligefrem som et medlem af familien... hellerup folk i en nøddeskal ? :(

hun er igang med dansk undervisning, dog snakker vi engelsk herhjemme indtil videre

undskyld det rodede indlæg, har så mange spørgsmål og ved bare ikke hvordan jeg skal finde rundt i det hele

på forhånd tak

J
herlev

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.04.2009 18:45:40

Det er desværre meget udbredt blandt specielt dem der ikke mangler noget, at behandle deres au-pair værre end hunden. Og det gælder heller ikke kun i Hellerup.

At du bor i lejebolig er ikke negativt. Du skal blot kunne vise en lejekontrakt som gælder i mindst tre år.

Du er blevet arbejdsløs. Så er næste spørgsmål: Er du på A-kasse eller kontanthjælp? Hvis svaret er det sidste, må jeg sige "beklager, ven". Du må ikke have modtaget kontanthjælp i 12 måneder op til ansøgningstidspunktet. Du kan godt få FS, hvis du har modtaget understøttelse fra A-kassen.

Det næste er så hendes alder. Som udgangspunkt skal hun jo være 24 år eller derover, men jeg må også indrømme, at jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen, når det handler om en, der allerede er her i landet som au-pair.

Jeg begik også den fejl med min hustru, at jeg talte engelsk med hende fra hun ankom. Det er en meget stor bjørnetjeneste at gøre dem. Jo mere dansk du taler med hende, jo hurtigere lærer hun det, og jo hurtigere kan hun begå sig her i landet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2009 11:56:17

Hvis du er forsikret i en A-kasse, så er jeres største problem umiddelbart 24-års reglen. Dog kan man søge om FS, når begge parter er fyldt 23½ og herefter blive i Danmark på "processuelt ophold", til man fylder 24 og FS træder i kraft.

Så hvis din kæreste kan blive i Danmark på sit au-pair visum, indtil hun fylder 23½, så kan I klare jer på den måde. Men ellers må du anvende EU-reglerne som alle andre, der er i samme situation. Hvilket så kræver, at du bosætter dig mindst 10 uger i f.eks. Sverige eller Tyskland.

chinabox

Indlæg af chinabox » 21.04.2009 18:57:21

takker for svarene )

vi opfylder så ikke 3 eller 4 af kravene ved FS

men vi er osse mere interesserede i hvad mulighederne er for studie ophold?

kan tilføje at hendes søster som ellers skulle have haft et arbejds visum har fået afslag pga job usikkerhed :( (ie "krisen")

så et studie ophold er vores eneste mulighed for at fortsat blive sammen (at flytte til fillipinerne er absolut udelukket da de er voldsomt ramt af finans krisen job mæssigt)

hvad eller hvem, måske rettere hvilken instans kan man ringe til for at få mere information ?

på forhånd tak igen :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.04.2009 19:13:11

chinabox skrev: så et studie ophold er vores eneste mulighed for at fortsat blive sammen (at flytte til fillipinerne er absolut udelukket da de er voldsomt ramt af finans krisen job mæssigt)
Nej et studieophold er ikke jeres eneste mulighed for at blive sammen. I kan også bruge EU-reglerne, hvis I gifter jer og du bosætter dig 10 uger i et andet EU-/EØS-land og herefter flytter tilbage til Danmark igen.

Endelig kan I bruge de nationale svenske regler, hvis I ikke ønsker at gifte jer. Men det kræver så, at I bosætter jer i Sverige på mere permanent basis, eller i hvert fald i mindst 18 måneder.

Jeg ved ingenting om studieophold, men prøv at start med at læse, hvad der står på www.nyidanmark.dk

ZB

Indlæg af ZB » 21.04.2009 22:27:48

Hvis I selv har mulighed for at betale et studie og hun kan blive optaget kan hun blive på studievisum

Besvar