Familiesammenføring med børn og ikke ægtefælle

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Familiesammenføring med børn og ikke ægtefælle

Indlæg af mandmAmerikanskone » 26.10.2021 14:49:16

Kære ÆUG,

Grundet de firkantede integrationskrav kan min Amerikanske kone og jeg ikke benytte os af FS i gennem ægtefælle-ruten da vi kun har 3 ud af 6 krav (mit danske sprog + hendes engelske + hendes uddannelse). Derfor tænkte vi (og en hjælpende advokat) at bruge FS-ruten i gennem en af vores mindreårige børn. Det var i hvertfald strategien for de sidste 2-3 måneder og ansøgningen er heller ikke så slem og vi kan bygge en god sag/historie, men nu når de 90 dages visum runder ned, sidder jeg med en KÆMPE klump i halsen da jeg læste dette på nyidanmark (venligst se nedenstående):

https://www.nyidanmark.dk/da/Applying/F ... iliemedlem
"Du hører også til gruppen af øvrige familiemedlemmer, hvis du er voksen, og søger familiesammenføring med dit mindreårige barn, der bor i Danmark.

Hvis barnets anden forælder er din ægtefælle, indgår hele familien i vurderingen, og du skal derfor søge ægtefællesammenføring i stedet. Læs mere om ægtefællesammenføring"


Står der virkeligt at vi SKAL gå igennem FS med mig som ægtefælle (og de henholdsvis sort-hvide integrationskrav) og at den ansøgning “indgår hele familien i vurderingen.”???? Dette giver slet ikke mening for os, da integrationskravende jo ikke handler om hele familien men kun ægtefællen, udlændingen, og Staten (og netop ikke mindreårige børn). Jeg er nu bange for at vi ikke må søge i gennem vores yngste og bliver afvist med det samme… da vi er gift med 3 børn...

Et kort, men hurtigt svar vil være guld værd, så jeg håber der er en rar sjæl derude med nogen gode nyheder.

Tusind tak på forhånd.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med børn og ikke ægtefælle

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.01.2024 14:35:21

Wow, mere end to år uden at få en besvarelse. Det skal jeg dybt beklage.

Men siden du skrev dit opslag, er der heldigvis sket ting og sager og dem går jeg ud fra, at I har fulgt med i og er gået målrettet efter, nemlig praksisændringen fra oktober 2022. Hvis ikke, så skriv endelig, og jeg skal nok holde øje med tråden her, så du ikke skal vente år og dag på svar igen.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mhg
Indlæg: 265
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Familiesammenføring med børn og ikke ægtefælle

Indlæg af mhg » 08.01.2024 13:15:38

@ Kim, er det ikke tænkeligt, at spørger er den meget omtalte dansk-amerikanske forsker, som sørgede for at denne problemstilling blev meget omtalt (altså en absolut 100% selvforsørgende familie med 4/5 dansk statsborgerskab ikke kunne få ophold pga. et års manglende skolegang).
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med børn og ikke ægtefælle

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.01.2024 20:33:28

Jo, det kan det sagtens være.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mhg
Indlæg: 265
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Familiesammenføring med børn og ikke ægtefælle

Indlæg af mhg » 09.01.2024 07:53:09

@ Kim, i givet fald fik han svar fra mig, muligvis i en anden tråd, og jeg og andre har også kommunikeret med ham bl.a. på Facebook-gruppen dobbelt statsborgerskab. Et af de tragikomiske problemer i forhold til ophold til ægtefællen var, at hovedpersonen faktisk formodentlig end ikke som rent udlænding ville have kunnet få ægtefællen med, idet hovedpersonen ikke blev ansat med løn, da han selv kom med lønnen i form af et forskningslegat fra sit amerikanske universitet. I hvert fald spændte det ben for at kunne benytte positivlisten. Fuldstændig kafkask.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar