Lejekontrakt i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Medo

Lejekontrakt i Sverige

Indlæg af Medo » 04.07.2012 11:16:20

Jeg er i den situation at jeg har fremlejet et villa af en ejer, hvis navn vilaen står i. Vi har lavet en tidsubegrænset kontrakt. El og vand står ligeledes i hans navn. Jeg har allerede boet der i 2 måneder og har betalt ham kontant ved at han fremviste regningerne på el og strøm. Hvad skal jeg gøre når jeg skal dokumentere betalig af huslejen & el og vand?
Kan jeg indgå en aftale med ham og få en notar inklusiv ham selv til at skrive på at have modtaget penge for det nævnte.

Jeg er desuden udstationer som elev fra et dansk firma her i göteborg hvor jeg er udlejet til et svensk firma. Jeg har frameldt mig det danske fokleregister. Har en kontrakt med min arbejdsgiver der står at jeg er udstationeret her og at de første 3 måneder er prøvetid hvor jeg vil modtage løn fra dk af og betale skat i dk. Herefter vil jeg lave en særsklit kontrakt med det svenske firma. Er sådan en kontrakt nok?

Jeg har læst at det er minmum 8-10 uger mans skal have arbejdet i boet i sverige. Skal ens kone også være her i den tid? Er det nødvendigt?

fundiver199

Re: Lejekontrakt i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2012 13:34:12

Mht. el og vand er det mest interessante vel, om der har været et sædvanligt forbrug af disse ting i boligen, medens I var der. For ellers tyder det jo på, at den har stået tom. Og så må I jo logisk set have været et andet sted f.eks. i Danmark. Så jeg vil da foreslå, at du spørger din udlejer, om ikke du må få en kopi af regningerne, selvom de er i hans navn. Og så kan han jo give dig en kvittering for de betalinger, I har gjort til ham.

En udstationering er en ret speciel ting, som skal vare i mindst 6 måneder for, at det overhovedet er en ud-stationering. Ellers er det en tjenesterejse, og personer på tjenesterejse er ikke arbejdstagere i EU-rettens forstand.

Når du begynder at få løn fra den svenske afdeling af firmaet, er der ikke tale om en udstationering men om en ansættelse i Sverige. Og så vil de 10 uger, du taler om, være gældende som tommelfingerregel for, hvornår du har fået status som arbejdstager.

Så mit svar vil være, at du lige nu er på tjenesterejse, og at du efter 3 måneder vil overgå til at være ansat i Sverige, og at der således slet ikke er tale om en udstationering. Eller i hvert fald er det den konklusion, jeg vil drage ud fra, hvad du fortæller.

For at dokumentere, at du er arbejdstager, bør du både fremsende ansættelseskontrakter og lønsedler for al den tid, som ansættelsesforholdet har varet. Så nej kontrakten er ikke nok i sig selv. Den siger jo således ikke noget om, hvorvidt du overhovedet nogensinde er begyndt på arbejdet, den siger kun, at det var aftalt, at du skulle gøre det.

I skal have et samliv i Sverige, så ja din kone skal være der, og det skal være i mere end nogle få dage men ikke nødvendigvis i al den tid, hvor du bor i Sverige.

At flytte tilbage til Danmark efter 8-10 uger, hvor du har været på tjenesterejse, vil ikke give jer ret til FS efter EU-reglerne. Du bør tælle de 10 uger fra det tidspunkt, hvor du arbejder for det svenske firma og gerne sørge for, at du bor mindst ½ år i Sverige, når det nu alligevel kommer så tæt herpå.

½ år er således den tid, hvor man er forpligtet til at framelde sig folkeregisteret, såfremt man er udrejst af Danmark. Og derfor er ½ år et tal, der godt kan vise sig at have en vis betydning, hvis sagen havner i en retssal som en principsag.

½ år er ikke nødvendigvis noget ”minimumskrav” til varigheden af opholdet, men det er da fjollet at flytte tilbage til Danmark efter 5 måneder og 20 dage, når man ved at blive de sølle 10 dage mere kan sikre sig, at man også har det argument til brug for det kommende juridiske slagsmål med de danske myndigheder.

fundiver199

Re: Lejekontrakt i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2012 13:47:44

Som tilføjelse kan jeg sige, at personer på tjenesterejse formentlig som udgangspunkt næppe vil blive anset for at være flyttet. Det hænger sammen med, at en tjenesterejse jo netop er noget midlertidigt, hvor man bevarer skattepligt i det land, hvor man er ansat og normalt udfører sit arbejde. Og i langt de fleste tilfælde vil personer på tjenesterejse jo også vælge at bevare deres normale bolig og overnatte et sted, der har en midlertidig karakter, som f.eks. et hotelværelse eller en lille møbleret lejlighed, som arbejdsgiveren betaler for.

Og dermed opfylder personer på tjenesterejse som det absolutte udgangspunkt ikke grundkravet om, at "flytningen skal være en realitet, og der må ikke blot være tale om et kortvarigt ophold på f.eks. et hotelværelse, før den pågældende vender tilbage til Danmark søger om familiesammenføring". Denne tekst er givetvis netop tænkt til bla. at dække personer, der har været på en tjenesterejse i et andet EU-land for deres danske arbejdsgiver.

Besvar