oekonomisk hjaelp, ok?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SophiaS

oekonomisk hjaelp, ok?

Indlæg af SophiaS » 16.06.2012 03:19:41

Jeg soeger lige nu med lys og lygte efter baade lejlighed og job i Sverige. Naar jeg endelig finder begge dele, og flytter til Sverige med min aegtefaelle, kan mine foraeldre saa hjaelpe os oekonomisk, hvis ikke jeg tjener nok til vi kan klare os? (nu taenker jeg selvfoelgelig ogsaa paa om, hvordan Danmark vil se paa det, naar vi vil soege tilbage igen).

Hilsen Sophia.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: oekonomisk hjaelp, ok?

Indlæg af mh1 » 16.06.2012 06:57:15

Hvis du ikke finder job, kan du med økonomisk hjælp fra dine forældre være 'person med tilstrækkelige midler'. Det er fuldt lovligt og gyldigt, og DK må ikke se anderledes på det end Sverige gør.
mh
Rådgiver for ÆUG

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 16.06.2012 22:03:12

indledningsvis vil jeg rette opmærksomhed til en af de faste tråde omkring netop dette emne: viewtopic.php?f=7&t=9108

Jeg linker i dette svar fra følgende: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område

Side 20, Atrikel 8,4 i http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF
4. Medlemsstaterne må ikke fastsætte et bestemt beløb, som de anser for at svare til "tilstrækkelige midler", men de skal tage hensyn til den pågældendes personlige situation. Beløbet må under ingen omstændigheder være højere end det niveau, der giver værtsmedlemsstatens egne statsborgere mulighed for at modtage sociale ydelser, eller når dette kriterium ikke kan anvendes, end den laveste sociale pension, der udbetales i værtslandet.
Håber det kan være til hjælp.

Har du formodning om at du tjener for lidt, så lav lidt research på hvad mindste sociale ydelse er i Sverige, og medtag den linkede svenske udgave af bekentgørelsen, såfremt der skulle opstå problemer med et ophold i Sverige på mere end 3 måneder.

Den svenske udgave: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:SV:PDF

De vil højest sansynligt bedømme det hele ud fra lønsedler, sammenholdt med en udskrift af dine bankkonti, hvorpå du jo sagtens kan have langt mere end tilstrækkeligt stående, hvis dine forældre vælger at hjælpe dig økonomisk.

God fornøjelse med opholdet i Sverige, jeg håber alting løser sig på bedst mulige måde :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 08:55:36

Laveste sociale ydelse i Sverige er desuden beskrevet i dette "faste" indlæg (dvs. et indlæg der står som bekendtgørelse):

viewtopic.php?f=7&t=9108

I nævnte indlæg finder du et link til en beregner, hvor du kan taste dine oplysninger ind og finde det præcise beløb, som er gældende for lige netop jer. Der er tre ting at bemærke hertil:

1) Efter EU-domstolens praksis må der ikke lægges vægt på, hvor midlerne kommer fra, så ja det er helt ok, at dine forældre støtter jer, hvis de ellers har råd til det.

2) Hvis indtægten ligger over den laveste sociale ydelse, har man ret til ophold uden diskussion, og hvis den ligger under, skal der foretages en konkret vurdering fra sag til sag. Der må altså ikke gives "automatafslag", bare fordi der mangler f.eks. 250 SEK om måneden.

3) Hvis du finder et job i Sverige, er du jo arbejdstager, og så gælder kravet om at råde over tilstrækkelige midler ikke. Så er kravet i stedet, at dit job skal være et "reelt" job og ikke blot et ubetydeligt supplement, hvilket som tommelfingerregel er opfyldt, hvis du arbejder mindst 10-12 timer om ugen til en sædvanlig timeløn.

Endelig er der jo så også en helt fjerde ting at bemærke, nemlig alle problemerne med at få udstedt opholdskort og især personnummer i Sverige, som du også kan læse om i de "faste" indlæg. Men hvis du finder et job i Sverige, er de problemer selvfølgelig løst. Men ellers - hvis du f.eks. skal arbejde i DK - var det nok smartere at vælge at søge efter de svenske nationale regler fra start af. Så er der heller ingen krav af nogen som helst art til din økonomi, og det gør jo det hele meget mere simpelt, og I kan undgå at involvere dine forældre og ligge dem til byrde.

Besvar