E-intyg og S1 form??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hrohibil

E-intyg og S1 form??

Indlæg af hrohibil » 12.06.2012 21:17:50

Hej

Håber i kan hjälpe mig her.

Min söster er pensionist, dansk statsborger, borsiddende i Malmö.
Hun sögte om opholds tilladelse til sin tyrkiske mand for godt 5 månader siden. Hendes mand er i Sverige hos hende og har väret det i de 6 månader.

De har idag modtaget et brev om at de mangler flere infomationer. De skrev om 3 ting, Den ene var angående hendes husleje, andet om flere beviser på at hun ikke har andre indtägter end fra sin pension. Den tredje forstår jeg ikke helt, der blevet skrevet lidt om et E-intyg eller/og S1 form? Jeg ved godt det er noget med en hel-forsikring, men det stiller jo lige pludselig et par flere spörgsmäl. Hvorfor, hvor kan man få dette og hvor lang tid skal han forsikres for?

Hilsen HRB

fundiver199

Re: E-intyg og S1 form??

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2012 07:35:36

Læs de to tråde, der står næstøverst og tredjeøverst i forum under "bekendtgørelser". Det korte svar er, at din søster - som mange andre danskere i Sverige - har trukket en nitte, og at der ikke findes nogen nem og hurtig løsning på problemet. Derimod findes der flere besværlige og tidskrævende løsninger, som man kan vælge imellem. Og det valg må din søster selv træffe sammen med sin ægtefælle.

GitteK

Re: E-intyg og S1 form?? (for pensionister)

Indlæg af GitteK » 13.06.2012 08:44:14

I 2010 blev reglerne omkring det blå EU sygesikringsbevis til pensionister ændret. Din søsters kan kontakte Pensionsstyrelsen for at få et EU sygesikringskort til sin ægtefælle og afleverer dette som dokumentation for sygeforsikring til Migrationsverket. Se nedenfor:

"Hvem kan Pensionsstyrelsen udstede det blå EU-sygesikringskort til?
Danske pensionister, der bor i et andet EU-land, skal fremover have det blå EU-sygesikringskort fra Pensionsstyrelsen i Danmark, og altså ikke længere fra myndighederne i deres bopælsland.

Det gælder for pensionister, der modtager dansk førtidspension, folkepension og/eller tjenestemandspension, og for deres familiemedlemmer.

Pensionsstyrelsen
International Førtidspension og Udenlandsk Pension

Njalsgade 72 C
DK-2300 København S

International førtidspension: tlf. +45 33 95 50 03

Udenlandsk pension: tlf. +45 33 95 50 04

E-mail: penst@penst.dk

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 18.06.2012 16:49:48

Jeg läste trådene og blev ikke meget klogere.

Jeg forstår ikke når min söster er pensionist, hvad skal hun så bruge det her E-intyg eller S1 form til. Altså indtil han får et svensk person nr, kan han vel bruge sygesikringen fra en rejseforsikring eller hvad??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 17:30:17

Nej ideen er, at hvis hverken han eller din søster arbejder i Sverige, så skal de være dækket af en sygeforsikring fra din søsters hjemland (Danmark), så de ikke falder det svenske system urimeligt til byrde. Og det ville så heller ikke være noget problem, hvis de havde bosat sig i alle mulige andre EU-lande, da systemet med S- og E-intyg jo netop er udviklet til det formål på EU-plan. Problemet opstår alene, fordi der eksisterer en parallel aftale mellem de nordiske lande, som er ældre end EU-aftalen, og fordi forskellige svenske myndigheder fortolker samspillet mellem de to aftaler forskelligt.

Så det drejer sig jo ikke om, at nogen skal bruge noget til noget, eller at det her giver mening. Det hele er noget meningsløst bureaukrati, med mindre formålet med det er at få danskere og nordmænd med 3. lands ægtefæller til at holde sig væk fra Sverige, eller rejse "hjem" igen, hvis de allerede er taget dertil.

Set på den måde giver det mening, men så alligevel ikke rigtigt, da Sverige jo stadig har meget lempelige nationale regler, som danskere og nordmænd bare kan bruge, hvis de gerne vil bo der.

Besvar